27-29 april 2009
De Pol in Buurse

Voor ons traditionele fietsuitje met Gerrit en Ria zijn we deze keer in Twente terechtgekomen. De bekende gedegen voorbereiding van Maja resulteerde in een verblijf in B&B De Pol in Buurse bij Haaksbergen. Bed & Breakfast is eigenlijk maar een onderdeel van de mogelijkheden bij Gonnie Hummelink. Zij noemt het zelf groepsaccommodatie en dat komt beter met de werkelijkheid overeen. Je kunt er met zijn tweetjes in een boerderij-appartement verblijven maar ze heeft ook twee gezamenlijke livings met daaraan drie slaapkamers gekoppeld. Door een combinatie met de boerderij-appartementen is het mogelijk er om met groepen van zes tot veertien personen gebruik van te maken. Wij mochten met zijn viertjes in de voormalige deel van ons verblijf genieten.

2009-04-29-02
Maja op het terras voor de voormalige deel

Gonnie verzorgde iedere morgen een uitgebreid ontbijt. Zoals gebruikelijk eet je dan toch iets meer dan in je thuissituatie en om deze calorieën weer kwijt te raken, hebben we iedere dag een stuk in de omgeving gefietst. De routes werden min of meer door de aanwezige cachelocaties bepaald.

2009-04-29-01
het smakelijke ontbijt

We kwamen op maandag rond het middaguur aan en werden door Gonnie hartelijk begroet. Na het uitpakken van onze bagage hebben we de fietsen gepakt voor een eerste verkenning. Het weer was wat druilerig en op een gegeven ogenblik kwamen we zelfs in een flinke bui terecht. Gelukkig lag onze eerste cache in een soort schuilhut en konden we al zoekend naar het kokertje de bui voorbij laten trekken.

2009-04-27-01
een combinatie van schuilen en zoeken

Daarna zijn we op zoek gegaan naar een lunchgelegenheid. Op maandag valt dat niet altijd mee en uiteindelijk waren we in Buurse succesvol. Daarna zijn we naar de grens gereden om er een paar doosjes te zoeken. Daar was een multi bij waar we na het bereken van het eindpunt een stukje teruggefietst zijn om het natuurgebied Witte Veen van een andere kant te benaderen. Dat leverde een kortere maar wel fraaie wandeling op.

2009-04-27-02
even rekenen om het eindpunt te bepalen

Op de terugweg naar De Pol hebben we nog een kleine omweg gemaakt voor onze laatste cache van de dag. Dat resulteerde in een fraai plaatje van Gerrit en mij. Diep voorover zoeken we onder een laag bankje naar het kokertje.

2009-04-27-03
synchroon zoeken

In de avonduren zijn we naar Enschede gereden. Stephan, de zoon van Gerrit en Ria woont daar in een studentenhuis. Rianne was ook naar Enschede gekomen en gezamenlijk hebben we in de gezellige binnenstad bij Hans & Heinz een hapje gegeten. Daar kwam onverwacht naast ons zessen nog een flink gezelschap binnen, maar de bediening reageerde voortreffelijk door iedereen keurig hun diner voor te schotelen.
Op dinsdag was het weer duidelijk minder goed dan het ontbijt. We besloten dat wandelen in het druilerige weer een betere bezigheid zou zijn dan fietsen en we zijn een multi in het Buurserzand gaan lopen.

2009-04-28-01
het weer werkte niet mee

Na de wandeling zijn we naar restaurant Captain Jack gefietst voor een lunch. Eigenlijk waren ze gesloten maar de vriendelijke eigenaresse ontsloot de deur en verzorgde een smakelijke lunch. Het weer bleef kwakkelen en om de tijd te doden hebben we een spelletje boerenbridge gespeeld. Na nog een drankje leek het weer op te knappen en zijn we op weg naar Enschede-Zuid gegaan voor een multi langs de bomenroute. Daar had Maja redelijk wat voorbereidend werk ingestoken en die wilden we daarom nog graag doen. Onderweg zijn we nog wel flink natgeregend maar tijdens het rondje langs de bomen ging het wel wat beter.

2009-04-28-02
de vondst wordt geregistreerd

's Avonds zijn we naar Bi'j de Watermölle gereden. Dat leek via de Nüvi een onlogische route maar aan het einde bleek waarom dat zo was. De aardige damesstem stuurde ons namelijk naar de verkeerde kant van de beek. We hebben het advies van een paar lokalen opgevolgd om over de ogenschijnlijk zwakke brug naar de goede zijde van de beek te rijden. Dat is goed afgelopen en het diner smaakte ook prima.
Woensdagmorgen hebben we na het ontbijt uitgecheckt en zijn we naar Enschede-Oost gereden. Daar hebben we onze fietsen afgeladen en hebben we een route rond en door de stad gefietst. Tijdens ons rondje hebben we verschillende caches gevonden. Maja heeft aan Gerrit en Ria de vindersplicht gedemonstreerd. Dit houdt in dat degene die in een groep de doos vindt, die ook weer terug moet plaatsen. Hij of zij weet namelijk precies hoe de box opgeborgen was.

2009-04-29-03
Maja demonstreert de vindersplicht

We hebben een multi, die over begraafplaatsen bleek te gaan, afgebroken toen we midden in een uitvaartstoet terecht kwamen. In Glanerbrug hebben we een kopje koffie gedronken en van een appelgebakje genoten. We hebben in de binnenstad op een van de vele terrassen geluncht. Tijdens de volgende multi kwamen we Stephan tegen. Na afloop van het cachen hebben we op de Markt een welverdiende versnapering genuttigd en zijn we teruggereden naar onze auto's.

2009-04-29-04
het afsluitende drankje

24 april 2009
Asperges, fietsen en cachen

Wat hebben de onderdelen van deze titel met elkaar te maken? Dat komt eigenlijk door Henk en Leny, die in april/mei ieder jaar een maandje kamperen op een boerencamping in Haaren (NB). Zij brengen dan voor familie en vrienden verse asperges mee tijdens hun wekelijkse tussentijdse thuiskomsten. Vorig weekend was het de eerste keer en de asperges smaakten naar meer. Komend weekend echter overlappen hun terugkeer en ons vertrek elkaar. Dus besloten we om ze zelf te gaan halen en dat te combineren met een bezoek aan Henk en Leny. We hadden onze fietsen meegenomen en hebben met hen een rondje door de streek gefietst. Uiteraard had ik wat cachelocaties in mijn GPS geladen en gezamenlijk hebben we er een paar gedaan. De eerste was een multi in een vakantiepark vlak bij de boerderij waar Henk en Leny kamperen. We hebben daar heerlijk een rondje langs de waypoints gefietst en intussen hen wat wegwijs in het cachen gemaakt.

2009-04-24-12
op weg naar het volgende waypoint

De cachelegger had een redelijke variatie in de opdrachten aangebracht en bovendien gezorgd voor een kunstig opgeborgen cachebox. Die bestond namelijk uit een brievenbus die met een nabij verborgen sleuteltje kon worden geopend. We hebben meteen de procedure van loggen en het ruilen van goodies aan onze metgezellen uitgelegd.

2009-04-24-14
Leny bekijkt mijn log

We hebben onze fietstocht vervolgd richting Esch. We konden daar meteen een nieuw fenomeen laten zien of eigenlijk niet laten zien. Ondanks uitgebreid speuren hebben we het kokertje niet gevonden. De tijd zal leren of wij niet kunnen zoeken of dat ie geript is.

2009-04-24-18
waar zou het kokertje zijn ?

Gelukkig waren we daarna op weg naar Boxtel meer succesvol. We hebben onderweg twee vondsten genoteerd waarna we op het plein midden in Boxtel geluncht hebben. Henk heeft ons daarna via een fraaie fietsroute het natuurgebied Kampina laten zien. Via het knooppuntensysteem reden we over smalle fietspaden door het bos en over de hei. Dicht bij Haaren kwamen we vlak langs een cache en die hebben we nog even kunnen loggen.

2009-04-24-26
deze lag vlak langs de route

Nu stond er nog een bezoek aan de aspergekweker op het programma. Maja heeft een flinke voorraad van het witte goud aangeschaft en daarnaast een bakje aardbeien en echte boerenboter gekocht. Heel apart was wel dat bij thuiskomst bleek dat de boter afkomstig was van een boerderij aan de Woubrugseweg in Alphen a/d Rijn. Oftewel, we hebben dat pakje bijna weer teruggebracht naar zijn oorsprong. Na terugkomst op camping Pergama hebben we wat gedronken, lekker in het zonnetje gezeten en heeft Henk ons rondgeleid over de boerderij.

2009-04-24-30
Maja en Leny genieten na

We hebben de dag afgesloten met een Kantonese rijsttafel bij het plaatselijke Chinese restaurant. We hebben er werkelijk uitstekend gegeten en ik kan iedereen verzekeren dat het een echte aanrader is.

4 april 2009
Mijn eerste cachelustrum

Het is alweer vijf jaar geleden dat ik mijn eerste cache vond. Ik was toen als kennismaking met het geocachen samen met Bionda (nickname Lady Cachetta) op pad in Boskoop. Voor het spotten van mijn eerste doosje moest ik toen languit op een vlonder gaan liggen.

2004-04-04-01
04-04-04: op zoek naar mijn eerste box

Dat was meteen het begin van een hobby, die Maja en mij veel plezier en sympathieke contacten heeft opgeleverd.

Vandaag waren we op stap met Jan en Agnes (nickname lieuwe) in Voorschoten en Leiden. Daar is een multi, bedoeld om als wandeling te doen vanaf station Leiden naar Voorschoten. De tocht kan echter ook eenvoudig op de fiets afgelegd worden. Gezien de fysieke (on)mogelijkheden van Maja en Agnes hebben wij voor de fiets gekozen. In de binnenstad van Leiden was het redelijk druk met de markt als hoogtepunt. Eenmaal buiten de drukte was het heerlijk fietsen. Op de cachelocatie was het een herhaling van zetten, want ook hier moest ik samen met Jan languit op een houten bruggetjes gaan liggen.

2009-04-04-02
04-04-09: op zoek naar mijn 1853ste box

Jan zocht aan de goede kant en pakte de box. Na het schrijven van mijn log kwamen onze metgezellen erachter dat ik mijn lustrum vierde en waren er voor mij de spontane felicitaties van Jan en Agnes.

2009-04-04-10      2009-04-04-09
          mijn lustrumlog                         en                    de felicitaties van Agnes

Daarna zijn we rustig teruggereden naar onze vrijwel identieke auto's en hebben de fietsen weer achterop gezet.

2009-04-04-14
aan het einde van onze fiets-multi

De afsluiting van de middag was in een Thais restaurant in Voorburg waar we van een heerlijke rijsttafel hebben genoten. De afspraak om deze gezellige cachedag eens een keertje over te doen, was erg snel en gemakkelijk gemaakt.