6-9 mei 2011
Cacheweekend in Hollandscheveld

Een vrij weekend in onze agenda, de goede weersverwachting, het restant van een cacheserie en een beschikbaar plekje in onze favoriete B&B in Hollandscheveld waren bij elkaar genoeg redenen om een paar dagen weg te gaan.
Op vrijdag zijn we om 10:15 uur vertrokken, hebben we een kopje koffie in Nulde gedronken en om 13:00 uur arriveerden we bij de famile Nijhof. Tonny verwelkomde ons en we hebben meteen de bagage in het appartement kunnen zetten. Daarna hebben we nog een klein cacherondje gefietst. Op de route naar één van de caches kwamen we op een mountainbike-parcours terecht maar dat bleek toch niet zo geschikt voor onze fietsen.

2011-05-06-11
Een te steil stukje voor onze fietsvaardigheid

De oogst was vier caches, waarvan drie uit de BIL-serie. BIL staat in dit gval voor Bijzonder Interessante Locaties. We zijn op de fiets naar het restaurant Het Huis met de Duivengaten in Hoogeveen gereden, waar we heerlijk hebben gegeten.
Na het ontbijt op zaterdag hebben we rustig aan gedaan. Eerst hebben we nog even in de tuin gezeten, wat zitten lezen en logjes geschreven. Daarna zijn we via een paar caches in het oosten naar Hoogeveen gereden.

2011-05-07-03
Maja vindt een cachedoosje

In de binnenstad hebben we op een zonnig terras koffie gedronken, een rondje over de markt gelopen, geluncht en een paar caches gevonden. Bij een ervan hadden we een ontmoeting met een medecacher. Ze kwam uit Emmen en ze woonde net als Maja's zus Lea en nichtje Renate in de wijk Rietlanden. Daardoor was er tijdens het geokletsen nog een extra gespreksonderwerp. Daarna hebben we in het westen van Hoogeveen een paar caches gevonden. Eentje was bij een kleine sluis, waar we ook nog een paar andere cacheteams hebben ontmoet. Bij een grote sluis in de onmiddellijke omgeving zagen we het heel nauwkeurige manoeuvreerwerk van een schipper.

2011-05-07-20      2011-05-07-19
Het paste precies in de Nieuwe Brugsluis

In de B&B heeft Maja lekker in de sauna gezeten. Ja, je leest het goed, in deze B&B hebben we de luxe van een eigen sauna. Op advies van Tonny hebben we gegeten bij Da Luca. Heel apart, omdat ze zonder kaart werken. Ze verzorgen met hun verse inkoop iedere dag een ander menu. Je kunt dan wel kiezen uit drie of vier gangen en bij het hoofdgerecht uit vis of vlees. We zijn voor ons etentje bij dit Italiaanse restaurant weer op de fiets naar Hoogeveen gereden.
Het ontbijt werd op zondag door Tonny in de tuin in een soort prieeltje, gevormd door vier bomen, geserveerd.

2011-05-08-04
Het ontbijthoekje in de tuin

2011-05-08-01
En dit is dan het uitzicht

Daarna hebben we een cacherondje gefietst langs Alteveer, Zuidwolde en Echten. Naast het goede bericht dat we acht caches hebben gevonden, moesten we ook nog twee teleurstellingen noteren. Op een terras in Echten werden we door de bediening zo lang genegeerd dat we uiteindelijk maar vertrokken zijn. Na de laatste cachevondst van de dag kwamen we op een zandpad terecht dat echt niet te berijden was. We hebben er onze fietsen al lopend door het mulle zand moeten duwen. Via Fluitenberg zijn we teruggereden naar Hoogeveen, waar we op een terrasje hebben zitten lunchen. Daarna hebben we bij een puzzelcache het berekende punt bezocht. Daar bleek echter nog een aanwijzing voor de definitieve locatie te zitten, maar daar keek ik straal overheen. Maja kwam me uiteindelijk assisteren bij het zoeken en zoals zo vaak, zag zij het wel meteen.

2011-05-08-40
Zo komen we toch samen op de foto

In de B&B hebben we wat gegeten, waarna we naar de bekerfinale tussen FC Twente en AJAX hebben zitten kijken. De rest van de avond hebben benut voor een bezoek aan Lea en Jaap in Emmen.
Op de maandagmorgen werden we begroet door regendruppels op ons dakraam. Het prima verzorgde ontbijt was deze keer dan ook binnenshuis. Daarna werd het gelukkig weer droog. We hebben de auto ingepakt en een cacherondje via Kerkenveld en Zuidwolde weer terug naar Hoogeveen gefietst. Een van de caches had als naam Zandweg en na onze ervaringen van de dag ervoor, hebben we nu onze fietsen meteen maar geparkeerd en zijn we naar de cachelocatie gaan wandelen.

2011-05-09-09
De wandeling langs de zandweg

Ook zijn we na het verwerken van de aanwijzing over een grasdijk naar het eindpunt van de puzzelcache gefietst. De laatste vondst van dit weekend was een nano. Een nano is een piepklein magnetisch kokertje (ongeveer zo groot als een vingerkootje) en naar deze hadden we al paar tevergeefse zoekpogingen ondernomen. Maar nu was het bij de eerste greep: bingo.
Daarna zijn we teruggefietst naar de B&B, hebben we de fietsen op de drager gezet en afscheid genomen van Tonny. De terugreis verliep probleemloos (lees fileloos) en aan het einde van de middag waren we na een zeer geslaagd weekend weer thuis.