29 - 30 augustus 2015
Club van 10-weekend in Berg en Dal

Aan de eervolle uitnodiging om voor het eerst mee te gaan met het jaarlijkse uitstapje van de Club van 10 konden wij maar een gedeeltelijke invulling geven. De fysieke situatie van Maja was nog van een dusdanig niveau dat we besloten dat ik op de zaterdag mee zou gaan fietsen en dat we samen aan zouden schuiven bij het slotdiner. Zo reed ik op zaterdagmorgen naar hotel Val Monte in Berg en Dal om aan te sluiten bij het Happen en Trappen-arrangement. Na eerst samen met Gerard de cache op het terrein van het hotel te hebben gevonden, vertrokken we om ongeveer 10:45 uur naar het startpunt in een restaurant bij de Heilige Landstichting. Daar begonnen we met een kopje koffie en een stukje kersenvlaai om vervolgens koers te zetten naar Mook. De route gaat tegenwoordig via de bekende knooppunten. Henk en Martien hadden de routekaarten en loodsten ons bekwaam naar het tweede restaurant. Nou ja, bekwaam was soms iets te hoog gegrepen want de routebordjes zaten wel eens op een verborgen plekje. In het vroegere jachtslot kregen we het eerste gerecht voorgeschoteld, een heerlijk stukje zalm. Voor Marian werd een alternatief gerecht geserveerd. Ondanks dat de volgende gelegenheid hemelsbreed op zo'n 1,4 kilometer afstand lag, was de fietsafstand ongeveer 15 kilometer. Maar daar kregen we dan wel een mooie route voor: fraaie fietspaden, enige onverharde stukken en een tripje langs de Maas. Op het terras van het derde restaurant kregen we een smakelijke kom soep, rijkelijk gevuld met paddenstoelen. Na een stukje terug ging de route over een zanderig pad, waar we extra attent moesten fietsen want je wiel kon elk moment dwars staan. We zijn er zonder erg doorgekomen en ook de valpartij van Marian eerder tijdens de tocht was gelukkig goed afgelopen. Bij het oorspronkelijke vierde restaurant konden we niet terecht en het hoofdgerecht zou gecombineerd worden met het dessert. Via Groesbeek kwamen op de Zevenheuvelenweg terecht waar we een stop hebben ingelast bij de Canadian War Cemetery. Vanaf Berg en Dal zijn we via een steile afdaling naar Beek-Ubbergen gereden waar in het restaurant enige commotie ontstond. Ze waren namelijk niet ingelicht over de veranderde situatie van hoofdgerecht en dessert, maar ze losten het professioneel op. Voor beide gangen konden we uit drie mogelijkheden kiezen en daar was voor iedereen een passend gerecht bij. Daarna kwam er een kleine discussie over de weg terug naar het hotel. Het hoogteverschil was ongeveer bekend en daarom besloot Leny om heerlijk op het terras te blijven zitten, zodat Henk haar later met de auto kon ophalen. De rest begon aan de beklimming en het klopte, het was zwaar, heel zwaar. Niemand heeft het hele stuk fietsend afgelegd en boven bleek ook wel waarom. Deze klim staat op de lijst van zwaarste heuvels van Nederland op de zevende plaats met 74 meter hoogteverschil en een stijgingspercentage van 11,8%. Na het uitpuffen heb ik mijn fiets op de drager gezet, heb ik afscheid genomen en ben ik naar huis gereden. De andere Mutsen hebben nog een paar rondjes Jeu de Boules gespeeld met Nel en Tiny als de glorieuze winnaars.
Hieronder een selectie van de foto's van het Happen en Trappen.

2015-08-29-01
verzamelen in het prieel bij het hotel

2015-08-29-02
op het terras van het jachtslot Mookerheide

2015-08-29-03
Jack showt het stukje zalm

2015-08-29-12
een korte stop in Groesbeek

2015-08-29-18
de Canadian War Cemetery

2015-08-29-21
in afwachting van het hoofdgerecht

2015-08-29-24
de fietsroute langs de knooppunten (48,9 kilometer op de teller)

Op zondag hebben de Mutsen een tocht door de Ooijpolder gereden en rond 18:00 uur zouden we verzamelen bij restaurant Genieten in Waddinxveen. De uitzending van de bijzondere overwinning van Tom Dumoulin in de Vuelta zorgde ervoor dat wij pas iets na zessen arriveerden. Maar de reden was bij Gerda al min of meer bekend na een app-berichtje over het wielrennen in Spanje. Door het geweldige weer konden we ook hier de hele avond op het terras zitten voor een voortreffelijke maaltijd. En, zoals gebruikelijk in een grandioos sfeertje. Zo kwam er een einde aan onze gedeeltelijke deelname aan het uitje van de Club van 10. We hopen er volgend jaar wat meer van mee te kunnen maken.

2015-08-30-10
de tafelschikking bij het slotdiner

2015-08-30-13
bij het toetje was de schemering al ingevallen

22 augustus 2015
Familiefietsdag bij Elden

Na ons uitstapje naar Meterik was de fysieke situatie bij Maja nog niet verbeterd en daarom hebben we het fietsweekend voor beiden vervangen door een fietsdag voor mij. Om 10:00 uur was ik bij Ineke en Willem in Elst. Na een kopje koffie ben ik met hen en Hans en Martha naar de ouderlijke woning van Ineke en Lenie aan de Mooieweg in Elden vertrokken. In het park Lingezegen hebben we een stop ingelast voor een earthcache. Aan de Mooieweg was Lenie met haar logeergasten Leny en Cees al aanwezig. We werden ontvangen door Loes die bij afwezigheid van George de honneurs waarnam en ons een kopje koffie met een heerlijk plakje cake voorzette. Daarna zijn we onder leiding van Lenie richting de Rijn gereden. Tijdens de rit werd door Ineke en Lenie het programma aangepast en zijn we eerst een rondje door Meinerswijk gaan fietsen. De planning werd weer opgepakt bij boerderij Hendrinahoeve waar we een ronde boerengolf zouden gaan spelen. Op het terras hebben we de lunch uit onze knapzakken genuttigd. Na enige uitleg over het spel zijn we langs de tien holes door het grasland gelopen. Door de aanwezigheid van enige distels in het gras was dat voor sommigen een stukje afzien. Hans hield nauwgezet de score en de spelersvolgorde bij en dus liep het gesmeerd. Bij hole 7 was er gezorgd voor een opkikkertje en het leek wel of daarna iederen veel soepeler de bal kon verplaatsen. Al moet ik wel opmerken dat de meest briljante slagen afgewisseld werden door onmogelijke missers. Maar dat verhoogde eigenlijk alleen de feestvreugde maar. Terug op het terras las Hans de eindscore voor waarna zich een discussie ontspon, welk team zich dan de overwinnaar mocht noemen. Daarna zijn we door Meinerswijk naar het huis van Lenie gereden waar we in de tuin een drankje hebben gedronken. Leks en Marian voegde zich in de loop van deze zitting bij ons en met zijn tienen zijn we naar eetcafé De Woerd aan de Rijkerswoerdse Plas gefietst voor het afsluitende etentje. Daarna volgde nog de traditionele vondst van een cachedoosje. Tot slot was er een kopje koffie bij Ineke en Willem, waarna ik mijn fiets op de drager heb gezet en weer naar huis ben gereden.
Met het gezegde 'één foto zegt meer dan duizend woorden' in gedachten heb ik hieronder een ruime fotoselectie van de zeer geslaagde fietsdag geplaatst.

2015-08-22-01
de earthcache in Lingezegen

2015-08-22-02
'koffie met' op het terras bij de ouderlijke woning

2015-08-22-03
de lunch wordt in de knapzakken verpakt

2015-08-22-04
de dames leiden het peloton langs de Rijn

2015-08-22-05
het infobord bij Meinerswijk

2015-08-22-06
de senioren checken hun WhatsApp

2015-08-22-07
lunchen op het terras van de Hendrinahoeve

2015-08-22-08
we gaan beginnen met onze tien holes

2015-08-22-09
Willem met één van zijn onnavolgbare slagen

2015-08-22-10
de blauwe bal wordt geput

2015-08-22-11
Hans leest de tussenstand voor

2015-08-22-12
proost . . . . .

2015-08-22-13
. . . . . daar moet op gedronken worden

2015-08-22-14
de evaluatie door de mannen

2015-08-22-15
het scoreblad is erg duidelijk

2015-08-22-16
een drankje in de tuin bij Lenie

2015-08-22-17
Leks en Marian zijn ook gearriveerd

2015-08-22-18
op het terras aan de Rijkerswoerdse Plas

2015-08-22-19
de afgelegde route

Op zondag kwam er in de loop van de avond het bericht dat Ineke die dag bij een val een scheurtje in haar pols had opgelopen. Dat zorgde toch voor een domper op een verder geslaagd familieweekend.

3 - 6 augustus 2015
Midweekje in Meterik

Een paar daagjes er tussenuit, dat leek ons wel wat. Het weer zou volgens de weerprofeten flink gaan verbeteren en dus boekten we een paar dagen in B&B SchadijkZ in Meterik.

Maandag
We hebben de morgen benut om heel relaxed de auto in te pakken en we zijn na de lunch richting Noord-Limburg gereden. Om 15:00 uur werden we daar begroet door Karin, die de voormalige boerderij van haar ouders heeft omgetoverd in een B&B. Het weiland is door Richard veranderd in een tuin met hagen en veel originele en oorspronkelijke boomsoorten. Ook hun groentetuin is er te vinden. Na het uitpakken van onze bagage zijn we een rondje gaan fietsen. Uiteraard hebben we daarbij de nodige caches gezocht. Bij een hele bijzondere uitvoering kregen we hulp van de eigenaar en dat was maar goed ook, anders hadden we de box nooit in handen gekregen. In het begin van de avond hebben we op een terrasje in Horst een hapje gegeten en daarna zijn we teruggefietst naar SchadijkZ. We hebben nog een rondje door de tuin gelopen waar Richard enige uitleg heeft gegeven over zijn aparte fruitbomen en vele originele boomsoorten. Van hem hoorden we ook over het ongeluk met het brugdek en de omgevallen bouwkranen in Alphen. Dat hebben we daarna via de app's op de telefoon en de TV proberen te volgen.

2015-08-03-01
bijna bij ieder bankje in Horst is een cache geplaatst

2015-08-03-02
het hapje op het terras

2015-08-03-03
op de achtergrond de molen 'Eendracht maakt macht'

2015-08-03-04
onze route door Meterik en Horst

Dinsdag
Bij de selectie van de streek voor ons midweekje had Maja de weersverwachting een voorname rol laten spelen. Op het tijdstip van boeken was er voor vandaag enige lichte regen in Noord-Limburg voorzien. Dat veranderde echter in de dagen erna in een kans op flink wat meer regen. En dat kwam helaas uit. We hebben de ochtend dus binnen doorgebracht met wat cache-administratie, enig leeswerk en het gebruikelijke kopje koffie/thee. Na het middaguur leek het weer op te knappen en dus hebben we een multi door Venray voorbereid. Dat was een wandeling door het centrum waar de kermis in volle omvang was opgebouwd. Tijdens een laatste forse bui hebben wij de wandeling onderbroken voor onze lunch. Daarna hebben we de multi afgemaakt maar we konden de doos niet vinden. Ook na de check in de B&B van de gemaakte bewijsfoto's kwamen we niet op een ander eindpunt uit. Dat blijft dus nog even een raadsel waar we de fout zijn ingegaan. Achteraf bleek het een vraag te zijn over een een aantal logo's bij een fontein, waar nu een kermisattractie overheen was gebouwd. Op aanraden van Richard zijn we in het restaurant van het Park-hotel gaan eten en dat bleek inderdaad een prima advies. Al was er nog wel een vermakelijk voorval. Op onze vraag voor een BOB-arrangementje was er volledige verbazing bij de dienstdoende ober. Hij had er nog nooit van gehoord, kon het ook niet in zijn kassa verwerken maar loste het heel praktisch op. Ook de gasten aan de tafel naast ons waren duidelijk wel bekend met de uitdrukking voor de half gevulde glazen, die in deze streek dus (nog) niet is ingevoerd. Volgens de plausibele verklaring van de ober was dat omdat Limburg niet voor niets als het Bourgondische deel van Nederland bekend staat.

2015-08-04-1
een van de waypoints tijdens de multi

Woensdag
Vandaag stond er een fietsmulti in de planning. Het weer was een stuk beter en na het ontbijt zijn we op de fiets gestapt. In de cache-omschrijving stond al een opmerking dat er onderweg op de route nog verschillende andere caches te vinden waren en dat klopte. Voor de multi moesten we uitgaan van aanwijzingen, die dan betrekking hadden op een van de vragen uit een overzicht. In de praktijk bleken dat aanwijzingen te zijn, die al op natuurlijke wijze bij woningen of gebouwen voorkwamen. In het begin dachten we nog dat we iets moesten vinden dat door de cachelegger ter plaatse was aangebracht. Mede daardoor zochten we op het eerste punt naar iets aparts. En dat vonden we ook. We vonden namelijk een cachedoosje dat niet in mijn GPS-systeem voorkwam. Pas achteraf bleek dat het de eindlocatie was van een puzzelcache, die wij dus geheel toevallig in handen kregen. De fietstocht verliep verder wel lekker, al gaf Maja bij het laatste stuk wel aan dat ze behoorlijk moe begon te worden. Dat bleek 's avonds in het restaurant nog niet echt verbeterd te zijn waardoor we ons hebben beperkt tot een eenvoudige maaltijd.

2015-08-05-1
de minibieb in Tienray bevatte ook een cache

2015-08-05-02
uitzicht op de Maas bij Broekhuizen

Donderdag
De planning om nog een rondje te gaan fietsen hebben we gewijzigd. De vermoeienissen bij Maja waren nog niet verdwenen en om het niet te laten verergerern, hebben we besloten om na het ontbijt rustig naar huis te rijden. Na het afscheid van Karin hebben we nog een paar cachestops gemaakt, die eigenlijk in de fietsplanning zaten. Bij eentje hadden de groenwerkers van de gemeente voor een extra camouflage gezorgd door hun snoei-afval boven op de cacheplek te droppen. Rond 12:00 uur waren weer thuis van een - mede door de regenochtend en de vermoeidheid van Maja - iets minder geslaagde midweek.

2015-08-06-1
de berg snoei-afval boven op het cachedoosje