CANADA 2007
23 juli - 21 augustus

De familiereŁnie in Cupar was voor ons de aanleiding en de gelegenheid om aansluitend een trip door de Rockies te maken. We hadden een voorspoedige vlucht naar Edmonton met heldere uitzichten over de gletsjers van Groenland en het meanderen van de rivieren in Noord-Canada. We zijn in de loop van de week via George en Brenda in Meota en Bill en Joan in Saskatoon naar de boerderij van Marlene en Glen in Cupar gereden, waar de zeer geslaagde reŁnie werd gehouden. Een heel weekend werden we door onze Canadese familie verwend, alles was perfect geregeld. Ome Jan was met zijn leeftijd van 90 jaar de eregast op de reŁnie en werd iedere dag met speciaal rolstoelvervoer opgehaald. Er was van alles georganiseerd zoals bezoeken aan het RCMP Museum en het Museum of Natural History in Regina, Glen heeft in het gebouw van Legislative Assembly zijn politieke loopbaan toegelicht, er was een dansdemonstratie met vrijwillige medewerking van de gasten, het eten en drinken was via ontbijtbuffetten, BBQ's, een picknick in het Wascana Park en een pitch fork fondue op de boerderij voortreffelijk verzorgd. De Hollandse afvaardiging liet zich ook niet onbetuigd door een optreden van het Loosen-koor en het overhandigen van een reŁnie T-shirt aan iedereen. Er waren verschillende cadeautjes voor de Canadezen met als hoogtepunt een herinneringsbord voor ome Jan, George, Bill en Marlene. Op de familiesite www.vanderloos.nl wordt uiteraard veel aandacht aan de reŁnie besteed.
Na het reŁnieweekend zijn we in de richting van de Rocky Mountains vertrokken waar ons eerste doel het Waterton Lakes National Park was. Tijdens onze ritten hebben we regelmatig een stop ingelast waarbij we de nodige caches hebben gezocht. Via overnachtingen in Medicine Hat en Pincher Creek kwamen we op donderdag in Waterton aan. We kregen te maken met de nadelen van het hoogseizoen want we konden nog net voor ťťn nacht een kamer boeken in plaats van de geplande vier nachten. We hebben er toen maar voor gekozen om het weekend naar Calgary te gaan nadat we eerst een kamer vanaf de maandag daarop hadden geboekt. In Calgary heeft mijn neef George een appartement, waarin we konden logeren. Voor ons vertrek uit Waterton hebben we nog wel de boottocht naar Goat Haunt in het aanliggende Glacier National Park in de USA gemaakt. Tijdens het weekend zijn we naar het Dinosaur Provincial Park bij Brooks geweest waar we een verrassend plotselinge overgang van prairiegebied naar de Badlands konden bewonderen. Op maandag hebben we op de route terug naar Waterton de Head-Smashed-In Buffalo Jump nabij Fort Macleod bezocht. Hier dreven de Indianen vroeger de buffalo's over een steile klif waarna de dieren te pletter vielen.
In Waterton hadden we in de Bayshore Inn de romantische kamer met een hartvormige dubbele jaccuzi. Op dinsdag waren we van plan om een redelijk gemakkelijke hike te gaan doen. De tocht naar de Lower Bertha Falls leek ons wel wat. Het ging echter zo lekker dat we doorgelopen zijn naar Bertha Lake. Achteraf was het vooral voor Maja iets te veel van het goede en daarom hebben we het de dagen erna rustig aan gedaan. Met de auto hebben we de Red Rock Canyon en Cameron Lake bezocht. Op donderdag zijn we verder getrokken en hebben we in Cranbrook overnacht. Met de teleurstellende ervaring van de week ervoor hebben we voor het weekend een kamer in het Alpine Motel in Nelson gereserveerd. Heel apart is wel dat we het Nederlandse stel, dat het motel beheert, door de indeling van hun weekend-rooster niet hebben ontmoet. Vanuit Nelson hebben we onder andere een tripje naar de USA gemaakt. Een hele ervaring, na electronische vingerafdrukken, een irisscan en twaalf dollars cash voor onze visa (en dat is niet de credit card) mochten we de staat Washington betreden.
Na het weekend zijn we verder naar het noorden gegaan. Via de caches van de Silvery Slocan Heritage Tour zijn we naar Nakusp gereden. De volgende dag zijn wij bij Revelstoke de Mount Revelstoke opgereden waar we een schitterende wandeling over de met bloemen bedekte bergweiden hebben gemaakt. De overnachting was in Rogers Pass waaraan de herinnering van 29 jaar geleden beter was dan de werkelijkheid nu. De volgende stop was in Golden gepland maar de rit er naar toe ging zo voorspoedig dat we doorgereden zijn naar Radium Hot Springs. Hier zijn we een dag gebleven en hebben de omgeving in zuidelijke richting verkend. Door het geocachen hebben we daar een geweldig mooie wandeling gemaakt. De hike op zich was niet het hoogtepunt maar dat kwam letterlijk en figuurlijk toen we na de klim door het bos de rand van de heuvel bereikten. We stonden daar plotseling aan de bovenkant van de HooDoos, scherpe uitgeslepen rotsformaties die ongeveer 100 meter steil naar beneden lopen. Tijdens onze tocht hebben we ook de diverse Hot Springs in deze streek bekeken en die in Radium zelfs bezocht.
De volgende etappe van onze trip ging door het meer toeristische gedeelte. Het eerste gedeelte door het Kootenay Nationa Park viel nog wel mee. Vooral de wandeling naar de Paint Pots met hun okerkleurige ondergrond en de stop bij de Great Divide gingen prima. Maar de drukte bij Lake Moraine en Lake Louise hebben we als nogal frusterend ervaren. Mede daardoor hebben we afgezien van een bezoekje aan de Columbia Icefields en hebben we het Banff National Park bij Saskatchewan Crossing in oostelijke richting verlaten. Na een overnachting in Rocky Mountain House en een (cache)bezoek aan Sylvan Lake waren we op zaterdag weer terug in het appartement van George en Brenda in Calgary. Op zondagavond hebben we met een dineetje afscheid genomen van Todd en Janine. Maandagmorgen hebben we nog een laatste cacherondje langs de Fish Creek gelopen en zijn we in de middag naar de luchthaven van Calgary vertrokken. Na het inleveren van onze huurauto liepen we op het vliegveld Elma en Jack tegen het lijf waarmee we met het uitwisselen van onze reiservaringen de wachttijd hebben overbrugd. Na een lange vlucht en een korte nacht waren we dinsdagmiddag weer op Nederlandse bodem.

Uiteraard hebben we een grote hoeveelheid foto's geknipt. Een selectie daarvan is te bekijken door op onderstaande groepsfoto (met daarop een groot deel van de reŁniedeelnemers) te klikken.