LANZAROTE 2008
16 - 27 november

Voor de vijfde keer hebben we een vakantie op dit vulkanische eiland doorgebracht. We hadden gekozen voor het rustige complex La Tegala in Puerto del Carmen. Het voordeel van deze kleinschalige accommodatie was dat het op loopafstand van de boulevard lag maar weer wel ver genoeg er vandaan om de drukte te kunnen vermijden. Jammer was het dat de boulevard over een lengte van zo'n drie kilometer opengebroken was voor onderhoud aan allerlei leidingen. Het uitzicht van de meeste terrassen bestond dan ook uit een hek met daarachter de rommel van de werkzaamheden. Dat nodigde niet echt uit om er even te gaan zitten. Uiteraard hebben we ook deze vakantie naar caches gezocht maar het aantal niet gevonden doosjes was vrij hoog.
We hadden een vroege vlucht en kwamen keurig volgens schema bij onze accommodatie aan. Uit de reviews hadden we al een gunstige indruk over eigenaresse Gaby en huishoudelijke hulp Maria gekregen en die werd volkomen bewaarheid. Een hartelijke ontvangst was ons deel en ondanks het vroege uur was ons appartement al beschikbaar. Heel relaxed hebben we een rondje over de boulevard gelopen en onze eerste inkopen gedaan. Het ontvangstpraatje van de hostess was dezelfde middag al en ook nog eens bij ons op het complex. We hebben meteen de huurauto voor later in de week gereserveerd. Na het diner in een restaurant aan de boulevard hebben we nog heerlijk nagetafeld op ons terras.
Geholpen door het schitterende weer hebben we de ochtend van de eerste volle dag heerlijk relaxed bij het appartement doorgebracht. Dat bestond uit: in het zonnetje zitten lezen, een spelletje yatzee spelen en een kopje koffie drinken. De hostess kwam nog langs om te vertellen dat de autohuur een dag was opgeschoven. Aan het einde van de ochtend zijn we langs de kust naar Puerto Calero gelopen om onze eerste cache te zoeken. Daar hebben we op een terrasje zitten lunchen en voor de terugweg hebben we een taxi genomen. We begonnen al lekker in ons vakantieritme te komen.
De volgende dag begon weer met prima weertje en de invulling leek veel op de voorafgaande dag. Alleen ging de wandeling nu naar de andere kant van het dorp richting Matagorda. Daar hadden we vroeger in Costa Sal gezeten en vlak erbij lag nu een cache. Echter, helaas ondanks lang zoeken hebben we het doosje niet kunnen vinden. Het was een voorbode van meerdere not founds later tijdens onze vakantie. Na onze zoektocht zijn we gaan kijken of er veel veranderd was in de omgeving. Dat viel eigenlijk wel mee of onze herinnering was beter dan we oorspronkelijk dachten. Na de lunch in Matagorda en een ijsje bij het strand van Los Pocillos hebben we bij ons appartement verder rustig aan gedaan.
De huurauto bleek een oude rammelkast te zijn en de verhuurder had ook al zijn dag niet. Met wat meer bewolking en een flink windje zijn we in de buurt van Quantize op zoek geweest naar een drietal caches. De eerste was een wandeling door een fraaie barranco, de tweede bij een stuwdam was onvindbaar en bij de derde had Maja een scherp oog voor de juiste plek.
Maja deed donderdagmorgen een vervelende ontdekking. Ze had de vorige avond haar tas in het restaurant laten staan. We splitsten ons op, dat wil zeggen ik ging bij Yaiza een paar caches zoeken en Maja haalde tijdens een wandeling door het dorp meteen haar tas op. Bij Yaiza vond ik gelukkig beide doosjes. De tweede was een herhaling van een beklimming van vier en een half jaar geleden met als voordeel dat ik nu wel wist waar het eindco÷rdinaat was. Vanaf die plek heb ik de oude molen aan de overkant van h et dal gefotografeerd, waar ik eerder die morgen mijn eerste cache had gevonden. Pas thuis op mijn computerscherm kon ik zien dat de volgende cachers daar op dat moment aan het zoeken waren. We hebben samen bij het appartement geluncht en 's middags zijn we naar het zuiden gereden. We hebben wat toeristische plekjes bezocht zoals El Golfo (het groene meertje was een stuk kleiner), Los Hervideros (weinig 'kokend' water), Salinas de Janubio en Playa Blanca. Daar werd het uitzicht, dat we tijdens de landing van het vliegtuig hadden, bevestigd. Er waren toch wel erg veel complexen bijgebouwd langs de zuidkust. Tot aan de vuurtoren op het zuid-westelijke puntje waren de urbanisaties min of meer uit de grond gestampt. Van de drie middagcaches hebben er er helaas eentje niet gevonden.
De wind was vrijdag een stuk sterker en daarom besloten we om aan de noord-west kust wat minder moeilijke caches te gaan doen in plaats van over een kraterrand te gaan lopen. De eerste was na een wandeling langs een vuurrode berg waarbij op de cachelocatie deelnemers aan een schilder-clinic druk bezig waren om de kleurenpracht vast te leggen. De tweede was bij een inmiddels verlaten stukje recreatie in de buurt van La Santa. Bij de lunch zagen we vlakbij het restaurant nog een aardig voorbeeld van verkeersplanning. Er was een zebrapad aangelegd maar aan beide zijden van de weg was er geen aansluiting met een voetpad. De laatste cachetocht van de dag was aan de kust via een pad door een indrukwekkend lavaveld. De avond verliep in ons vaste vakantieritme van een hapje eten langs de boulevard en daarna op ons terras nog wat te drinken.
De zaterdag hebben we besteed aan een tocht naar de noordkant. Eerst hebben we de markt in het palmendorp Haria bezocht en daarna zijn we via Cuevas de las Verdes (een bewijsfoto voor een cache gemaakt) naar Orzola gereden. Daar was een wandeling over een steil kustpad gepland maar vanwege de straffe wind hebben we die maar uitgesteld. Op de terugweg zijn we nog twee keer gestopt voor een cache waaronder die bij Costa Sal en gelukkig hebben we het doosje nu wel gevonden.
Op zondag heeft Maja een rustdag genomen, mede omdat ze ook wat last van haar rug had. Ik ben naar het noorden gereden voor een meer inspannende cachetocht. In 2004 hadden we de steile afdaling naar een cache op het strand samen gemaakt maar voor dit nieuw geplaatste doosje moest er ook nog een flink stuk over en langs het strand worden gelopen. Wel leek het gedeelte terug omhoog nu moeilijker dan de vorige keer. Of het de aanwezigheid van veel losse steenslag, een verminderde conditie of een combinatie van beiden was, laat ik maar even in het midden.
Een rustig dagje met een paar tegenvallers en een positieve verrassing. De min of meer toeristische rit ging via Yaiza door het wijngebied La Geria naar het noorden. De meevaller was een lunch bij een restaurant in Teguise. Op de binnenplaats van een van oudste huizen hebben we heerlijk gegeten. Er was geen menukaart, iedereen kreeg er een bord met tapas en een fles wijn. De niet gedronken wijn kreeg je keurig verpakt mee. Want om nou allebei een fles wijn bij de lunch leeg te drinken, dat was toch een beetje te veel van het goede. De tegenvallers waren een paar niet gevonden caches waarbij eentje als revanche voor 2004 was bedoeld. Maja heeft op de Monta˝a Corona de laatste beklimming niet gedaan en ik kon in mijn eentje op de kraterrand de juiste verstopplaats weer niet traceren.
Op de laatste dag dat we onze huurauto hadden, zag het weer er vooral qua wind goed genoeg uit om onze uitgestelde wandeling bij Orzala te gaan doen. Het smalle pad langs de steile kust was inderdaad de moeite waard. Jammer dat we aan het einde van het pad de cache niet hebben kunnen vinden maar de wandeling was wel een belevenis. Na onze lunch in Arrietta zijn we langs de oostkust teruggereden om bij het appartement nog wat te zonnen, een spelletje yatzee te spelen en koffie met een borreltje te drinken.
Op onze laatste dag hebben we heerlijk rustig gedaan. Een wandeling langs de boulevard en een beetje luieren bij het zwembad waren de voornaamste activiteiten. Aan het einde van de middag hebben we in verband met ons vroege vertrek alvast afscheid genomen van Gaby en Maria. De avond verliep volgens het intussen vertrouwde patroon.
Op onze reisdag moesten we dus vroeg op om naar het vliegveld te vertrekken. De vlucht verliep voorspoedig en halverwege de middag landden we op een nat, somber en waterkoud Schiphol. Een hele overgang na de aantrekkelijke temperatuur van Lanzarote.

Een selectie van onze vakantiefoto's is te zien door op onderstaande foto van een typisch lavaveld te klikken.