GRAN CANARIA 2009
3 - 10 mei

Volgens haar eigen zeggen had Rianne nog een vakantie van ons tegoed. Om die in haar schoolvakantie te kunnen laten vallen, hebben we gekozen voor een week op Gran Canaria in het complex Parque Romantico in Playa del InglÚs. Enige jaren geleden waren we hier ook geweest en we wisten dus wat we konden verwachten. Redelijk rustig gelegen en toch dicht genoeg bij de drukte om daar naar toe te kunnen lopen. Ook lag het vlak bij de bekende duinen tussen Playa en Maspalomas en het begin van de wandelboulevard. Tijdens onze vakantie week hebben we een paar dagen een auto gehuurd om wat caches te zoeken, die niet op loopafstand lagen.
De vlucht verliep op zondagmiddag keurig volgens schema. Na aankomst in onze bungalow hebben we, gezien het late uur, eerst de nodige boodschappen gedaan en een hapje gegeten. Na een kopje koffie op ons terras zijn we de kooi ingekropen.
Bij het info-praatje van de hostess hebben we onze huurauto gereserveerd. Maja en ik hebben een eerste wandeling over de boulevard gemaakt met prachtig uitzicht op de duinen. We hebben onze eerste caches gezocht en drie doosjes gevonden. Echter maar twee logboekjes kunnen aftekenen omdat we geen pen bij ons hadden en er in het derde doosje geen schrijfgerei aanwezig was. Ik heb nog wel geprobeerd om in een nabij gelegen winkelcentrum een pen te kopen maar die was niet zo snel te vinden. Op deze derde locatie hadden we wel een fraai uitzicht op de opbouw van het stadion voor een beachvolleybaltoernooi. Na de lunch zijn Maja en ik naar een ander deel van Playa gelopen en hebben onderweg nog wat caches gelogd. Aan het einde van de middag bleek dat Rianne flink verbrand was aan de achterzijde van haar benen. In haar nek waren de gedeelten, waar ze wel gesmeerd had, duidelijk afgetekend. En dat terwijl ze maar zo'n drie kwartier onder een half bewolkte lucht had liggen zonnen. De meizon is dus heel anders van sterkte dan de ons bekende decemberzon. Op het terras hebben we nog genoten van een drankje, een hapje en een spelletje yatzee.
Op deze zonnige dag ben ik 's morgens alleen over de boulevard in de richting van San Augustin gewandeld. Naast het doosje van de gemiste log van de dag ervoor heb ik nog een paar caches gevonden. Maja en Rianne zijn bij de bungalow gebleven om - nu wel goed ingesmeerd - een beetje te zonnen. Om de resten van ons ontbijt op te ruimen, kwamen iedere dag de nodige duiven op bezoek. Die hadden dan in korte tijd al de overgebleven broodresten weggewerkt. Na de lunch zijn Maja en ik met een taxi naar Maspalomas gereden om daar wat te wandelen en te cachen. Ook de terugweg hebben we maar met de taxi gedaan. Op die manier kon Maja wat energie overhouden voor de volgende dagen. De avond hebben we in het gebruikelijke ritme doorgebracht.
Op woensdag zijn Maja en ik na het ophalen van de auto naar Tauro bij Puerto Rico gereden. Hier had ik in 2006 een doosje niet kunnen vinden. De wandeling door de barranco was ook voor Maja te doen en dus zijn we samen langs de vele bloeiende planten, waarbij enige fraaie cactussen, door deze canyon naar de cachelocatie gelopen. Waar ik toen heel lang naar heb gezocht, had ik nu in korte tijd te pakken. Hierna zijn we naar Puerto Rico gereden en hebben we ons verbaasd hoeveel er tegen de hellingen was bijgebouwd. We zijn over bekend terrein naar het strand gelopen, hebben onderweg wat caches gevonden en in een strandtent heerlijk geluncht. Daarna zijn we met de auto nog zig-zag de helling opgereden om hier en daar wat doosjes te scoren en van het uitzicht te genieten. De avond verliep in de bekende routine.
De donderdag had Maja als rustdag gepland. Ik ben een lange multi gaan doen. Eerst ben ik in Bahia Feliz gestopt om een geripte cachedoos te vervangen door een filmkokertje. De route van de nieuwe cache liep langs de Arco del Coronadero, waar ik in 2006 al eens een box had gevonden. Ik heb even een kort uitstapje gemaakt om er te kijken en het uitzicht blijft daar verbijsterend fraai. De terugtocht ging door een barranco en mede dankzij een kleine omweg heb ik veel mooie planten kunnen bekijken. De middag hebben we heerlijk rustig doorgebracht. We hebben wat gelezen, een spelletje gespeeld en genoten van een hapje en een drankje. Voor het diner zijn we naar de strandboulevard gewandeld. Daar was veel leegstand en het begon er al een beetje te verpauperen.
Een combi-dag, zo kon je de vrijdag wel noemen. Ik heb Maja en Rianne afgezet bij de markt in Puerto Mogan en ben zelf naar Mogan doorgereden voor een paar caches. Bij de eerste heb ik kennis gemaakt met Grillis, de cache-eigenaar die me bij de volgende multi vanaf zijn dakterras heeft gevolgd. Hij was na het vinden van de box minstens zo enthousiast als ik. Daarna heb ik de dames weer opgehaald en zijn we naar Arquinequin gereden. Daar lag op een steile helling nog een destijds geripte frusti, waarvan de doos nu wel aanwezig was. Na mijn afdaling heb ik Maja en Rianne op een terrasje gevonden en van mijn uitgestelde lunch genoten. Rianne is op het terras blijven zitten terwijl Maja en ik nog een korte multi hebben gedaan. Heel bijzonder was de vondst van alleen het deksel van de cachedoos met daarbij een cacheprint. Daar stonden al verschillende logs op en ik heb de mijne erbij gezet. Achteraf bleek dat er ook een nieuw geplaatste box zou moeten zijn maar die hebben wij dus niet gevonden. De log is overigens door de cachelegger wel geaccepteerd.
Door een 3=4 actie van het autoverhuurbedrijf hadden we ook op zaterdag de auto nog tot onze beschikking. Die hebben Maja en ik benut om naar het midden van het eiland te rijden. De natuur was daar veel groener en vooral veel kleuriger dan aan de zuidkust. Maja had voor deze gelegenheid een multi uitgezocht met de titel: In de jungle van Gran Canaria. In de praktijk bleek dat een heel toepasselijke naam te zijn. In het begin van de wandeling door de barranco de La Mina moesten we ons tussen de neerhangende ranken doorworstelen. Later waren er in de canyon veel kleurige bloemen te zien. Aan het einde van de kloof lag er een cachedoosje op ons te wachten en was er een fraaie waterval te bewonderen. Op de terugweg waren er niet alleen veel bloeiende planten te zien maar bleek er ook een gemakkelijker te belopen pad te zijn. Tijdens het vervolg van onze autorit werden we regelmatig verrast door bloeiende vetplanten, kleurige bougainville-hagen en fraaie doorkijkjes. Op onze route lag nog een frusti-cache uit 2006 en ook die werd nu in korte tijd gespot. Na terugkomst in Playa heb ik de auto ingeleverd en hebben we de avond op de gebruikelijke manier doorgebracht.
Onze terugvlucht stond in de avonduren gepland en dus konden we de hele dag nog benutten. Na het ontbijt zijn Maja en ik naar de duinen van Maspalomas gelopen om daar een cache te zoeken. Die uitgestrekte duinenpartij blijft toch elke keer weer een impossant gezicht. Maja en Rianne bleven daarna bij de bungalow voor een laatste zonnebad en ik ben naar Noord-Maspalomas gelopen om de laatste caches op loopafstand te doen. Ik heb onderweg nog wat plaatjes geschoten van een bijzonder getekende vogel en de overal voorkomende bloeiende cactussen. Het bijzondere van deze vakantie was het vinden van alle doosjes waar we naar gezocht hebben. Dus deze keer heb ik geen not-founds genoteerd en de drie uit 2006 zijn ook nog eens weggepoetst.
De laatste uurtjes hebben we gebruikt voor een uitgebreide lunch en het pakken van de koffers. De vlucht verliep voorspoedig. Rianne werd door Ben afgehaald en wij door Eric, die voor zijn vader Gerrit inviel. Al is achteraf gezien een week wel wat aan de korte kant, we hebben ons prima vermaakt.

Een selectie van onze vakantiefoto's is te zien door op onderstaande foto van een typisch bloeiende Canarische cactus te klikken.