LANZAROTE 2011
11 - 20 december

Voor het verkrijgen van ons bruine winterkleurtje zijn we deze keer weer eens naar Lanzarote gegaan. Het viel niet mee om rondom allerlei andere afspraken een paar vrije weken te vinden. Dat lukte uiteindelijk dan ook niet helemaal en zo kwamen we op een vakantie van tien dagen uit. We hebben gekozen voor het complex Hyde Park Lane, waar we al eens eerder waren en we nu weer een bungalow hadden besproken. Tijdens ons verblijf stond er vrij veel wind, maar gelukkig hadden we een terras aan de luwe kant. Zo konden we toch nog regelmatig op het terras in het zonnetje zitten. Onze tijd werd vooral ingevuld met ritjes over het eiland met daarbij uiteraard het gebruikelijke cachewerk. Wel hadden we besloten om 's middags weer bijtijds terug te zijn zodat we nog konden relaxen op het terras.
We hadden een prima vertrektijd, namelijk 13:30 uur. Ben en Rianne hebben ons naar Schiphol gebracht waar we met ongeveer drie kwartier vertraging vertrokken. Door de gunstige wind hebben we daar zo'n half uur van ingelopen. We waren om 17:45 uur in onze bungalow en na het uitpakken van onze bagage hebben we wat boodschappen gedaan, een hapje gegeten en op ons terras koffie met een nippie gedronken. Het was ook 's avonds nog prima weertje zodat we tot ongeveer 22:30 uur buiten hebben gezeten.
De maandag hebben we heerlijk rustig doorgebracht. Na het ontbijt op ons terras hebben we nog zitten lezen, een spelletje gespeeld en koffie gedronken. Daarna zijn we richting Matagorda gewandeld en zijn we naar het welkomspraatje van de hostess geweest. Vooral om onze huurauto te bespreken want bij ons zesde bezoek aan Lanzarote kon ze ons niet veel nieuws meer vertellen. De rest van de dag hebben we ons op ons terras vermaakt en een korte wandeling door de omgeving gemaakt. Na het diner hebben we tijdens ons kopje koffie en het spelletje yatzee zitten luisteren naar een optreden in de poolbar van een zanger met muziek uit de zestiger jaren.
Op dinsdag heb ik eerst onze huurauto opgehaald en daarna hebben we op ons terras ontbeten. Na de koffie zijn we naar Playa Blanca gereden waar we langs de promenade onze eerste caches van deze vakantie hebben gevonden. Op een terrasje hebben we een kopje koffie gedronken, waarna we in de richting van het Papagayo-strand zijn gereden. Na wat cachevondsten zijn we halverwege de middag weer teruggereden naar onze bungalow. Daar hebben we op ons terras nog heel heerlijk zitten zonnen. Voor het diner zijn we naar de boulevard gereden en de verdere avondvulling was als vanouds met koffie, een nippie, een spelletje yatzee en een sudoku of een puzzel.
Ons voornemen om deze vakantie heerlijk rustig aan te doen hebben we in ieder geval op woensdag uitgevoerd. Na het ontbijt hebben we op ons terras eerst nog een kopje koffie gedronken en in het zonnetje zitten lezen. Daarna zijn we naar Mala gereden waar we in de buurt een paar caches hebben gedaan. Bij een daarvan waren paragliders zich op hun vlucht aan het voorbereiden. Bij het opstijgen hebben we hen op ons gemak kunnen bekijken. We vonden op deze cachelocatie nu, met enig geluk de box wel waar we drieŽnhalf jaar geleden nog een DNF moesten noteren. In Charco del Palo waren we bij een fotomulti minder gelukkig. De cache-eigenaar had kort voor ons vertrek een nieuwe omschrijving gepubliceerd maar we denken dat dat niet helemaal goed is gegaan. Achteraf bleek dat hij vergeten was om de nieuwe foto's op zijn cachepagina op te nemen en zo werd het voor ons onmogelijk om de juiste gegevens te verzamelen. Voor onze lunch hebben we bij de plaatselijke supermarkt een halfje brood, wat kaas en yoghurtdrank gekocht. Terug bij onze bungalow hebben we nog lekker op het terras gezeten. Voor ons eten zijn we met de auto naar Matagorda gereden en hebben daar meteen wat boodschappen gedaan.
Donderdagmorgen stond er een flinke wind die bovendien iets was gedraaid en nu over ons terras stond. We hebben de ochtend heel ontspannen doorgebracht en aan het einde ervan zijn we naar Yaiza gereden. Bij een cache aan de kust vonden we nu het doosje vrij snel waar we in 2008 nog lang zonder succes hadden gezocht. De branding was vrij fors en de golven zorgden voor mooie plaatjes. De volgende earthcaches waren bij de overbekende toeristische plekken als Salinas de Janublio en Los Hervideros. In het dorpje El Golfo hadden bij onze laatste vondst een ontmoeting met een Duitse cacher. We hebben er bij een visrestaurant aan de boulevard een heerlijke gemengde visschotel gegeten. In het complex hebben we op de e-reader van Maja onze e-mails gecheckt en nog wat op het internet gesurft. In de bungalow hebben we een kopje soep met brood gegeten en verder de avond in alle rust doorgebracht.
De vrijdag kwam in de middaguren met een verrassing op de proppen. De dag begon allemaal vrij rustig. Na het ontbijt hebben eerst een tijdje op ons terras zitten zonnen en daarna zijn we begonnen aan een cachetrip langs de kust. De start was aan het uiteinde van de landingsbaan van het vliegveld en het einde was in Costa Teguise. Daarna wilden we op ons gemak terugrijden naar onze bungalow maar een stop voor een zebrapad zorgde voor het nodige oponthoud. De jongedame achter ons kon het niet aanremmen en tikte ons aan. De klap en de schrik waren groter dan de schade maar de hele toestand van het invullen van het schadeformulier zorgde voor behoorlijk wat oponthoud. Met enige vertraging konden we dan toch nog een tijdje genieten van de zon. Voor ons diner zijn we naar de boulevard gereden. In het restaurant Terraza, waar vroeger Laniís was gevestigd, hebben we genoten van een prima maaltijd.
De zaterdag begon redelijk bewolkt en de temperatuur was ook niet geweldig. We hebben nog gekeken of er iemand van Avis was om de beschrijving van onze aanrijding van gisteren te bespreken, maar er was niemand aanwezig. Het bleef behoorlijk frisjes en de wind was aan de stevige kant. We zijn uiteindelijk toch maar naar de andere kant van het eiland gereden en hebben daar nog redelijk wat kunnen cachen. Een paar keer een flinke heuvel beklommen en een voor ons nieuw stuk langs de westkust bezocht. In La Santa hebben geluncht met heerlijke viskroketjes. Terug bij de bungalow hebben we zitten zonnen, koffie gedronken, wat gelezen en even onze mail gecheckt. We hebben bij een restaurant gegeten waar we drie jaar geleden ook een paar keer waren geweest. De ober zei dat hij ons herkende maar we denken dat dat meer beroepsbeleefdheid was.
Zondagmorgen was de wind een stuk aangewakkerd en de temperatuur was ook minder aangenaam. We hebben dan ook voor de eerste keer binnenshuis ontbeten. Daarna zijn voor een klein cacherondje richting Masdache gereden. Vooral boven op de heuvels bezorgde de stormachtige wind ons nogal wat last. We hebben het rondje afgesloten met een cache in het oude gedeelte van Puerto del Carmen. Op een windvrij terras in de omgeving hebben we geluncht. Bij het teruglopen naar de auto ging net een stel jongelui in de richting van de bergplaats van de cache. Het bleken Nederlanders te zijn, die voor hun atletiektraining op Lanzarote waren en hun rustdag benutten voor wat cachewerk. We hebben ze een beetje geholpen en daarna gezellig lopen geokletsen. Voor ons eten zijn we naar de boulevard gereden en bij terugkomst in de bungalow bleek de wind zover afgenomen dat we nog een tijdje op het terras hebben kunnen genieten.
De maandag begon met iets onverwachts. Het regende licht en we bemerkten meteen dat dat hier niet zo vaak voorkomt. Het begon namelijk in onze slaapkamer te lekken. Dus het bed en het nachtkastje opzij geschoven en onder de lekplek een glazen kan gezet. Na een mededeling bij de receptie werd er onmiddellijk werk van gemaakt. Het bleef bij een paar kleine buitjes en we besloten om naar Femes te rijden. Daar lagen nog een paar caches maar ter plaatse bleek dat die elke keer op een kale heuveltop lagen. Dat in combinatie met de nog steeds forse wind maakte het wandelen niet zo aantrekkelijk en we zijn terug naar Puerto del Carmen gereden. Daar hebben we een groot nieuw winkelcentrum bekeken, waarna we terug zijn gegaan naar de bungalow. Op ons terras hebben we heerlijk rustig de rest van de middag doorgebracht.
Onze terugvlucht op dinsdag was 's middags en dus konden we de hele morgen gebruiken om de auto terug te brengen, onze koffers te pakken en uit te checken. Mede door de reservering van onze plaatsen vooraf via internet waren we op het vliegveld snel ingecheckt. De vlucht begon met enige vertraging maar uiteindelijk zijn we nog redelijk op tijd geland. Ben heeft ons opgehaald en om ongeveer 23:30 uur waren we weer thuis. Het was deze keer dan wel een winderige maar ook een heerlijke rustige vakantie geweest.
Bij het uitpakken van de bagage kreeg ik nog wel een flinke afknapper. Ik kon mijn GPSr niet op zijn gebruikelijke plaats vinden en uiteindelijk bleek dat ik hem in de huurauto achtergelaten had. Na telefonisch contact met de hostess ter plaatse kwam ik erachter dat de medewerkster van Avis hem naar de receptie van Hyde Park Lane had gebracht. Het aparte in dit stuk van het verhaal was dat ik haar daar had zien lopen, toen wij buiten op de bus naar het vliegveld zaten te wachten. De hostess van Arke heeft hem meegenomen naar hun kantoor en via de klantenservice in Nederland is er een procedure gestart om hem terug te kunnen sturen. Dat kan nog even duren maar ik was al dolblij dat hij in ieder geval gelokaliseerd was.

Een selectie van onze vakantiefoto's is te zien door op onderstaande foto van een indrukwekkend lavaveld in het natuurpark Timanfaya te klikken.