GRAN CANARIA 2012
28 maart - 4 april

We wilden nog een keertje van de zon genieten en na enig zoekwerk vond Maja een bungalow in Playa del Inglés met ook nog hele gunstige vluchttijden, namelijk vroeg vertrekken en laat weer terugvliegen. Zo konden we er de volle acht dagen verblijven. Het complex Bungalows San Valentin/Terraflorpark lag in de buurt van een complex waar we wel eens eerder hadden gezeten, ongeveer tussen de winkelcentra Yumbo en Kasbah in.
De gunstige vliegtijd leverde wel een vertrek midden in de nacht op. Om 03:30 uur was Rianne bij ons om ons naar Schiphol te brengen. Thuis hadden we de boardingpassen al uitgeprint en het inchecken ging daardoor van een leien dakje. De securitycheck duurde wat langer door veel interesse voor mijn tasje met oplaadstekkers en mijn tas met navigatiespullen en toebehoren. De vlucht verliep prima en om 10:45 uur konden we in onze bungalow. Na het uitpakken van de bagage en een kopje koffie sprak onze buurvrouw ons aan, die vertelde dat ze binnen een paar uur zou vertrekken en dat ze de restjes van haar verblijf bij ons zou droppen. Zo vonden in de loop van de middag diverse pakjes met allerlei overschotjes. In de Yumbo hebben we uitgebreid geluncht en de eerste boodschappen gedaan. Ook heb ik geprobeerd om zonder GPSr puur op mijn geheugen een cache te vinden, maar dat was geen succes. De middag hebben we heel relaxed doorgebracht en aan het begin van de avond hebben we de rest van de boodschappen gedaan. We hebben op ons terras een hapje gegeten.
Na een flinke nachtrust (we moesten nog wat inhalen) hebben we heerlijk op ons terras ontbeten. Op weg naar het ontvangstpraatje van de hostess in de Kasbah zijn we langs een cachelocatie gelopen. Na haar praatje zijn we doorgelopen naar een ander stuk van het shoppingcentrum voor een volgende vondst. De container bij de Yumbo, die we al een keer zonder GPSr hadden gezocht, konden we ook nu niet vinden. Na de lunch hebben we een cachewandeling naar de wijk San Fernando gemaakt met een vondst en een misser. Aan het einde van de middag hebben we bij de hostess een auto geboekt. Tijdens de tussenliggende tijd hebben we ons beziggehouden met het oplossen van een sudoku, het spelen van een spelletje yatzee en het drinken van een kopje koffie. Voor ons diner zijn we naar de Yumbo gewandeld, waar we iets te uitgebreid hebben gegeten.
Na een rustig begin met een ontbijt op ons terras heb ik de auto opgehaald en heeft Maja de tassen ingepakt. Daarna zijn we naar Puerto de Mogan gereden. Ondanks het minder drukke seizoen was het daar op de marktdag behoorlijk druk. We hebben er een rondje gelopen en op een terrasje een kopje koffie gedronken. Daarna zijn we naar Taurito gereden, waar we een cache hebben gevonden en op het terras van een strandtent hebben we geluncht. Maja kon door haar beenblessure geen grote afstanden lopen en heeft zich op een zonnebed geïnstalleerd. Ik ben een multi door een barranco gaan lopen. Het was een erg fraaie tocht met een vondst op een steil stukje als resultaat. Ik heb Maja weer opgehaald en we zijn teruggereden naar onze bungalow. Daar hebben we heerlijk relaxed de rest van de middag doorgebracht. Maja wilde na haar middagrust nog wel wat beweging hebben en daarom zijn we naar de Kasbah gewandeld voor ons avondetentje.
Vandaag stond een rondrit in het west- en middengedeelte van het eiland op het programma. De eerste stop was een stukje voorbij Mogan bij een klein restaurant, waar ze een heerlijke verse vruchtensap in de aanbieding hadden. Ze hadden er ook een mini dierentuin met een stelletje leguanen en een schildpaddenvijver. Een eindje verder was een earthcache bij Los Azulejos. Dat is een plek met heel kleurige rotsen, waarbij azuur, geel, rood en bruin de boventoon voeren. Ik ben nog een steil stuk berg opgeklommen voor een cachedoosje maar het laatste stukje was toch iets te moeilijk (lees: een te steile afdaling) voor me. De rest van de tocht ging over smalle, bochtige binnenweggetjes. De route was iets langer dan volgens mijn idee maar we denken dat de Nüvi nog niet alle doorsteekjes in zijn/haar systeem heeft zitten. Onderweg hadden we vier caches gevonden en genoten van de vele fraaie vergezichten en bloeiende planten. Terug in de bungalow hebben het gebruikelijke ritme aangehouden. Voor ons diner kwamen we uit bij een Zweeds restaurant, waar we erg lekker hebben gegeten. Het was een heel verschil met de meeste Canarische eettenten, waar de tafeltjes dicht op elkaar staan en de snelheid van opdienen erg hoog is.
Voor de zondag hadden we een bezoek aan Puerto Rico gepland. Tijdens de rit naar Puerto de Mogan op vrijdag hadden we van zes tunnels de lengtes van beide buizen genoteerd en daarmee de eindlocatie van een cache bepaald. Dat was een stuk een barranco in en voor Maja was dit de eerste echte wandeling over ongelijk terrein na haar kuitblessure. Het ging haar goed af en na het loggen hebben we met de auto enige caches in Puerto Rico gezocht en gevonden. De laatste was bij de haven waar we ons bezoek meteen gecombineerd hebben met een kopje koffie met iets lekkers op een terrasje. Daarna heb ik Maja bij Playa de Amadores afgezet en ben doorgereden naar Cura. Daar was nog een flinke wandeling naar een cachelocatie. We hadden er samen al een kijkje genomen en een alternatief startpunt bepaald. Helaas was van daaruit na een flinke klim de cache totaal onbereikbaar. Dus heb ik geen vondst kunnen noteren maar ik was wel lekker bezig geweest. Het ophalen van Maja verliep niet helemaal volgens de planning maar uiteindelijk vond ik in de drukte toch een parkeerplek. Samen zijn we naar een cache tussen een grote verzameling rotsblokken op een pier gelopen. Met enig geluk hebben we het doosje kunnen lokaliseren waarna we de terugrit naar de bungalow hebben gemaakt. Daar hebben we de auto uitgeruimd want die moest weer worden ingeleverd. Voor ons diner zijn we naar de Yumbo gewandeld en de rest van de avond werd op onze gebruikelijke manier ingevuld.
Na een heel rustig begin van de maandag heb ik de sleutel van onze auto bij de receptie ingeleverd. Na de koffie heb ik een wandeling naar San Fernando gemaakt. Maja bleef heerlijk relaxen op het terras en ik probeerde een thuis afgeleide multi te vinden. Dat bleek in de praktijk niet helemaal te kloppen. Ik kwam bij een weliswaar toepasselijk oud gebouw uit maar de volgende aanwijzing en het doosje waren niet te vinden. Wel had ik een gesprek met een man, die al zes jaar in dat oude gebouw woonde en volgens zijn eigen zeggen dat deed zonder verdere inkomsten. Na terugkomst bij de bungalow hebben Maja en ik geluncht waarna we te maken kregen met een lichte regenbui. In de loop van de middag klaarde het op en hebben we samen nog een wandeling in de richting van Campo Golf ondernomen om daar een paar caches te zoeken. Bij de eerste hadden we een ontmoeting met een Finse cacher, die gelukkig na redelijk wat zoekwerk het hele kleine containertje vond. We hebben nog heel gezellig met hem staan geokletsen voordat we onze wandeling hebben voortgezet. De rest van de middag hebben we heel relaxed op ons terras gezeten en gelegen. Voor ons etentje zijn we naar een van de restaurants in de Yumbo gelopen.
Het begin van de dinsdag leek veel op die van maandag. Ik had nog eens goed naar de tekst van de niet gevonden cachedoos gekeken en dacht een oplossing gevonden te hebben. Ter plaatse in San Fernando bleek dat echter niet te kloppen en ik vermoed dat de box is verdwenen. Daarna zijn Maja en ik met een taxi naar Maspalomas gegaan, waar we langs de promenade wat cachewerk hebben gedaan, in een shoppingcentrum hebben rondgelopen en op een terras van een heerlijke salade hebben genoten. Daarna zijn we langs de compleet droge barranco teruggewandeld. Onderweg moesten we twee DNF's noteren en bij onze laatste vondst van de dag hebben we een praatje gemaakt met een Nederlands stel. Hij wist van het fenomeen geocachen af omdat een collega het ook deed. Hij kon hem nu na terugkomst vol trots vertellen dat hij een cachedoosje wist te liggen. Voor ons diner zijn we nog een keertje naar het Scandinavische restaurant gewandeld, waar we zaterdag ook al zo lekker hadden gegeten.
Door de Paasdrukte konden we niet tot de avond in onze bungalow blijven. Maja stelde voor om na het inleveren van de sleutel met een taxi naar San Augustin te rijden om daar een aantal caches te gaan doen. We hebben voornamelijk langs de promenade gewandeld en tussendoor uitgebreid geluncht. Aan het einde van onze wandeling hadden we acht caches gescoord en zijn we weer met een taxi teruggereden. In het complex konden we ons nog douchen en verkleden waarna we om ongeveer 19:00 uur werden opgehaald. De hostess vertelde in de bus al dat we zo'n veertig minuten vertraging zouden hebben. Die extra tijd heb ik gebruikt om vlak bij de luchthaven een cache te doen. De wachttijd hebben we verder besteed aan lezen, puzzelen en logjes schrijven. Door een redelijke inhaalslag van de piloten werd de vertraging teruggebracht naar ongeveer twintig minuten. Rianne heeft ons opgehaald en midden in de nacht, eigenlijk donderdagmorgen vroeg weer thuis afgeleverd.
Het was deze keer dan wel een vakantie van zogenaamd één week maar door de gunstige vliegtijden hebben we er wel acht volle dagen van genoten.

Een selectie van onze vakantiefoto's is te zien door op onderstaande foto van Los Azulejos te klikken.