ALGARVE 2012
15 - 22 oktober

Dat hadden we drie weken geleden echt niet gedacht. Dat we nu weer met dezelfde avondvlucht naar Faro zouden vliegen en nog wel vergezeld door Rianne, Ben en Joris. Het kwam omdat Maja de definitieve datum voor de implantatie van haar ICD op 1 november doorgekregen had. Nu kon ze een oud plannetje door laten gaan, namelijk een keertje met zijn vijven op vakantie te gaan. Rianne had deze week herfstvakantie en om een lang verhaal kort weer te geven: binnen een dag had ze op de donderdag vóór haar vakantieweek twee appartementen geboekt in het complex Alfagar. Dat ligt tussen Olhos d'Água en Praia da Oura in met uitzicht op zee. Frits en Wil hebben ons naar Zestienhoven gebracht en op de terugweg de auto van Rianne en Ben mee naar Boskoop genomen. De vlucht verliep prima en Joris had op de luchthavens in de draagdoek al veel bekijks. We werden met een minibusje naar Alfagar gebracht. De chauffeur stopte echter bij Alfamar en die ene letter verschil zorgde voor een kwartiertje oponthoud. We kregen twee schitterende appartementen naast elkaar. Na een gezamenlijk kopje koffie/thee zijn we de (redelijk harde) koffer ingedoken.
De dinsdag hebben we gebruikt om de omgeving te verkennen. Eerst boodschappen doen voor het ontbijt en daarna hebben we de afdaling naar het strand gemaakt. Joris ging mee in de nieuwe draagzak op de rug van Ben of in de draagdoek bij Rianne. We hebben via de receptie een auto geboekt. 's Middags zijn Rianne en Ben naar Praia da Oura gewandeld om een grotere en goedkopere supermarkt te zoeken. Daarna hebben we geprobeerd om ze de beginselen van boerenbridge bij te brengen, maar dat vergde nog wel enige oefening. Voor het eten zijn we naar een restaurant op het terrein van het complex vlak bij ons appartement gelopen.
Meteen na het opstaan op woensdag was het duidelijk dat we qua weer een uitstekende dag in het vooruitzicht hadden. Na een rustige ochtend zijn we naar Olhos d'Áqua gereden om via het strand een paar caches te zoeken. Voor de eerste moesten we uiteindelijk een flink steil stukje rots beklimmen. Ben en ik hebben dat gedaan terwijl Maja, Rianne en Joris verder over het strand zijn gelopen. Wij zijn bovenlangs over de kliffen gelopen maar op de tweede cachelocatie bleek dat we die beter vanaf het strand hadden kunnen benaderen. Die staat dus voor een volgende keer op het programma. Daarna moesten Ben en ik via een soort survival omhoog door een barranco bij de auto zien te komen. Aan de andere kant van het dorp hebben we met zijn vijven na een mooie trappenafdaling nog naar een doosje gezocht maar helaas ook een DNF. Op de terugweg naar het appartement zijn we eerst langs de Lidl gereden, vooral voor de aankoop van de juiste luiers voor Joris. Na een relaxmiddag hebben we in het andere restaurant op het terrein gegeten. Helaas kreeg Joris last van een te volle luier waardoor Ben het toetjesbuffet heeft gemist. Intussen was het ook zachtjes gaan regenen en licht natgeregend kwamen we weer bij het appartement voor ons gebruikelijke kopje koffie met een glaasje Licor Beirão.
Het regenachtige weer van de woensdagavond was 's nachts en gedurende de donderdagmorgen nog wat erger geworden. We hebben de morgen dan ook doorgebracht met boodschappen doen en het begin van een spelletje Carcasonne. In de middag werd het iets beter en we zijn naar de westzijde van Albufeira gereden voor een combinatie van een paar caches en een goede lunch. Dat is prima gelukt, al moesten we voor een van de cachedoosjes over natte en daardoor erg glibberige klifpaden. Onze schoenen waren daarna voorzien van een vette, rode kleilaag die er maar moeilijk vanaf ging. In het appartement hebben we ons spelletje Carcasonne afgemaakt en een boterham gegeten. Daarna nog een kopje koffie en een glaasje vinho verde gedronken, voordat het weer bedtijd was.
De omstandigheden waren op vrijdag gelukkig een stuk beter. De zon scheen weer maar de temperatuur was wel iets lager. Rianne wilde Ben kennis laten maken met frango piri piri, de bekende sterk gekruide Portugese kipstukjes. Zij kende dit gerecht van een bezoek jaren geleden aan restaurant A Rampa in Monchique, waar Maja en ik vier weken terug ook nog hadden gegeten. We zijn eerst naar de top van de Foia gereden, het hoogste punt van de Algarve. Daar hebben we een kopje koffie/thee gedronken en een multi gelopen. Joris eerst in de draagzak bij Ben en later bij Rianne. Op de terugweg zijn we dan bij A Rampa gestopt, waar de serveerster ons maar eigenlijk vooral Maja herkende. Het was me meteen weer eens duidelijk: zij maakt nu eenmaal overal veel meer indruk dan ik. In het appartement hebben we nog wat gedronken, zijn we begonnen aan een spelletje boerenbridge en hebben we voor onze avondmaaltijd een bordje soep met wat brood genomen.
Rianne wist zich van een van haar vorige keren de markt van Loulé te herinneren. Wij wisten van vier weken geleden dat er op zaterdag naast de zigeunermarkt aan de buitenkant ook een markt met streekproducten midden in het dorp was. Toen konden we geen parkeerplaats vinden maar nu lukte dat beter. Eerst hebben we op de heenweg naar Loulé de slaaptijd van Joris in de auto verlengd door een cache op een zijweggetje te gaan zoeken. Op de markt hebben Maja en Rianne nog wat fruit en kruiden aangeschaft. Op de wandeling terug naar de parkeerplaats hebben we nog een cache gevonden. Daarna zijn we terug naar het complex gereden waarna ik bij Olhos d'Água ben gaan cachen en de anderen naar het binnenzwembad zijn gegaan. Ik was niet zo succesvol want de twee niet gevonden doosjes van afgelopen woensdag bleven ook nu voor me verborgen. We hebben weer in het restaurant vlak bij ons appartement gegeten. Daarna hebben we nog aan een spelletje gekaart en een kopje koffie/thee gedronken.
De 'zon'-dag deed zijn naam geen eer aan. We hebben hem de hele dag tenminste niet gezien. De dag begon zwaar bewolkt en dat ging over in regen. We hebben nog even wat boodschappen gedaan en zijn na het ontbijt begonnen met een spelletje Carcasonne. In het begin van de middag zijn we in de auto gestapt en naar Villamoura gereden. De bedoeling was om een hapje te eten maar wel in een restaurant waar we vlak bij zouden kunnen parkeren. Die gelegenheid vonden we uiteindelijk op de boulevard van Quarteira. Na het eten regende het nog steeds pijpenstelen en daarom zijn we maar weer terug naar het appartement gereden. Daar hebben we het spelletje afgemaakt en heeft Joris zijn eerste fruitstukjes te eten gekregen. De mango en de kiwi gingen er keurig in maar de kaki was iets te draderig. De tafel en zijn slab waren aan het einde van zijn eetpoging echter wel totaal besmeurd. 's Avonds hebben we nog een spelletje boerenbridge gespeeld.
We hadden een middagvlucht en dus hebben we 's morgens rustig onze koffers ingepakt. Daarna hebben we heel relaxed een spelletje gespeeld en koffie gedronken. We werden met een minibusje opgehaald en op de luchthaven bleek dat wij de enige gasten van Alltours waren. We hadden zo een privé-hostess ter beschikking. Die kwam al gauw met de mededeling dat we naar Schiphol in plaats van naar Rotterdam zouden vliegen. Iets met slecht weer en mist, was de boodschap. De piloot bevestigde in zijn welkomspraatje de veranderde route maar was wel zo eerlijk om toe te geven dat het vliegtuig erg dringend in Amsterdam werd gewenst. Wat dan het voordeel is om alle mensen uit het vliegtuig zo'n omweg te laten maken en kostbaar busvervoer tussen Amsterdam en Rotterdam in te zetten, blijft voor mij een raadsel. Wij hadden het oponthoud echter al ondervangen door Wil en Frits via sms en telefoon op de hoogte te houden en die hebben ons op Schiphol opgehaald. Een van de eerste verzuchtingen, die Rianne uitte was dat ze toch wel erg blij was met deze oplossing. Ze waren namelijk oorspronkelijk van plan om hun auto in Rotterdam te laten staan. Nu konden ze op Schiphol in hun eigen auto stappen en direct naar Gouda rijden.
En zo waren Maja en ik binnen een maand twee keer op vakantie in de Algarve. Deze laatste week was totaal anders dan onze zonvakanties van de laatste jaren. Nu was de aanwezigheid van Joris de maatgevende factor. Hij bepaalde ons dagritme en hij trok bovendien alle aandacht naar zich toe. Het was het echter meer dan waard. We hebben ontzettend genoten van deze 'anders dan anders' vakantieweek.

Klik op onderstaande foto van Joris om een selectie van de vakantiefoto's te zien. Deze keer met opnames van slechts een drietal telefoons en vier fotocamera's.