GRAN CANARIA 2013
8 - 17 december

Het schaatsen ging door mijn evenwichtsproblemen nog niet echt soepel en dus kon het idee van Maja om nog een korte zonvakantie te boeken uitgevoerd worden. We hebben wat meer op vluchttijden geselecteerd en wat minder op mogelijke bestemmingen. Het werd uiteindelijk Dunas Suites & Villas in Maspalomas op Gran Canaria met een vertrek op zondagmorgen vroeg en na tien dagen op dinsdag aan het einde van de middag weer terug. Het was deze keer een arrangement met ontbijt.

zondag 8 december
De afdeling Gouda was niet erg lekker en vond Gerrit als bereidwillige vervanger. En zo werden we midden in de nacht door hem op Schiphol afgeleverd. Inchecken, security en boarden verliepen heel gemakkelijk en precies volgens planning landden we op het vliegveld van Gran Canaria. De transfer ging wat minder soepel terwijl bovendien onze bungalow nog niet beschikbaar was. We zijn eerst in Maspalomas een hapje gaan eten waarna het ritueel van bagage uitpakken en wennen aan de nieuwe verblijfplaats begon. We werden door onze Noorse buren bijgepraat en daarna hebben we de eerste boodschappen gedaan. We hebben uitgebreid gebruik gemaakt van de siësta en voor onze eerste avondmaaltijd zijn we naar het restaurant op het complex gewandeld. Bij het kopje koffie op ons terras konden we genieten van de muziek in een naburig restaurant. Dat bestond uit nummers uit de jaren 60 met een hoog Shadows-gehalte. We zijn na het vroege opstaan als compensatie ook weer vroeg naar bed gegaan.

maandag 9 december
Het ontbijt in buffetvorm was uiteraard weer uitgebreid genoeg om flink aan onze trekken te kunnen komen. Daarna zijn we langs het verharde maar volgens ons behoorlijk oversizede afwateringskanaal naar het noorden gewandeld om de caches, die erlangs liggen, te gaan zoeken. De eerste lag hemelsbreed 85 meter van onze bungalow af. Ik had het doosje net weer opgeborgen toen het volgende (Duitse) cachersstel op het toneel verscheen. Hij had me van een afstandje bezig gezien en dus was het voor hem niet moeilijk meer. Daarna hebben we onze wandelingen apart van elkaar voortgezet. Voor één cachelocatie hadden we niet de juiste aanlooproute gekozen en die moesten we noodgedwongen overslaan. Na onze laatste vondst hebben we overwogen om terug een taxi te nemen maar Maja voelde zich nog goed genoeg voor de terugwandeling. Bij terugkomst in de bungalow stond er ruim acht kilometer op de tripteller en dat was voor haar toch wel een prestatie van jewelste. De middag hebben we verder rustig doorgebracht. Voor ons avondetentje vond ze de wandeling naar de promenade bij de vuurtoren van Maspalomas geen bezwaar en dat was uit en thuis bijna vijf kilometer. Met de bijna kilometer naar en van het ontbijt was dit voor haar een indrukwekkende dagafstand.

dinsdag 10 december
Vandaag stond een wandeling door de duinen naar Playa del Inglés op het programma. Het zonnetje stond al vroeg te schijnen en dat bleef tot diep in de middag zo. Na het ontbijt zijn we vertrokken en we hebben een route langs een paar cachelocaties genomen. In het overbekende duingebied zijn ontelbare paadjes en dan is het gemakkelijk als je simpelweg het pijltje op je GPSr kunt volgen. In Playa kwamen we bij het begin van de wandelpromenade uit en die hebben we verder gevolgd. Bij het shoppingcentrum op het strand hebben we wat gedronken en daarna hebben we een stuk over het strand gelopen om via een flinke trap weer op de promenade te komen. Terug naar de bungalow hebben we een taxi genomen. Bij het welkomstpraatje hebben we een auto gereserveerd. Voor ons etentje zijn we naar het restaurant op de rand van het complex gelopen waar deze keer helaas geen live muziek werd gespeeld. De wind was geheel verdwenen en dus hebben we de rest van de avond op het terras kunnen zitten.

woensdag 11 december
Vandaag zijn we met de shuttlebus naar de kust gereden. Bij de faro had een Finse cacher een event georganiseerd en daar waren zo'n stuk of tien teams op afgekomen. We hebben even gezellig met diverse nationaliteiten gegeokletst. Daarna zijn via de promenade langs de levende standbeelden en wat caches terug naar de bungalow gewandeld. In de loop van de middag begon het te regenen en dat hield vrij lang aan. Het was zo troosteloos dat we de TV zelfs nog hebben aangezet. Op de lokale Canarische zender was er een onderwerp over het slechte weer op La Palma en op Gran Canaria. Zo beroerd als het daar werd afgeschilderd, was het bij ons toch niet. We zijn vanwege de regen in een Chinees restaurant vlakbij het complex wezen eten. Zo deden de regenjacks ook nog dienst. Bij terugkomst was het dus duidelijk geen terrasweertje. We hebben dan ook binnen naar de muziek zitten luisteren.

donderdag 12 december
Na de regennacht waren er ook in de ochtend nog volop buien. Vandaag werd onze huurauto geleverd en daarin bleek dat de aansluiting voor de Nuvi niet werkte. Dat wordt dus mondjesmaat gebruik maken van het navigatiesysteem, want enigszins ongebruikelijk hadden we deze keer de gewone oplader thuisgelaten. Tussen een paar fikse regenbuien in zijn we naar Puerto de Mogan gereden. Daar hebben we wat rondgelopen maar het was eigenlijk te onbestendig weer om er echt van te kunnen genieten. We hebben nog een paar caches gevonden en zijn daarna via de kustweg naar Puerto Rico gereden. We vinden het daar iedere keer weer meer tegenvallen. Bij een cachelocatie boven het dorp hebben we een Zweeds cachersstel ontmoet maar ook met zijn vieren konden we de box niet vinden. Voor ons diner zijn we met de auto naar de kust gereden en hebben we op de boulevard een hapje gegeten.

vrijdag 13 december
Vandaag zijn we naar het noorden gereden met de instelling dat we onderweg wel zouden bepalen hoe ver en langs welke terugweg we zouden rijden. De zon was weer terug maar er woei ook een stevige wind. De eerste stop was bij Mundo Aborigen, een museum over de Guanchen. Wij waren er echter om de gegevens voor een multi te verzamelen. De cachebox lag aan de overkant van de weg na een enigszins steile afdaling. Bij het bijwerken van de cache-administratie merkte Maja dat ze haar pen kwijt was maar op de terugweg lag hij keurig op haar te wachten. Bij het opnieuw strikken van haar schoen was hij op dat plekje achtergebleven. Daarna zijn we bij een cache op een uitkijkpunt gestopt. De cacheplek was afgezet in verband met een reconstructie. Toen we daar een beetje verbaasd naar stonden te kijken, werden we aangesproken door wat een Nederlandse bleek te zijn. Zij wist wat we aan het doen waren en wist bovendien dat er een tweede kokertje was geplaatst en ook waar. Na het loggen hebben we een praatje met haar gemaakt. Zij stond er iedere dag en deelde aan belangstellenden een foldertje uit over een tot hotel en restaurant verbouwde finca, de Molino de Agua. Na een bezoek aan een natuurpark voor een paar caches bleek tot onze verrassing dat de parkeerplaats van de finca in de GPSr ook aangegeven stond als parkeerplaats voor een cache. We hebben het nuttige met het aangename verenigd en onze lunch op het zonnige terras gecombineerd met het zoeken naar de cache, die overigens heel gemeen was opgeborgen. Daarna hebben we besloten om terug naar Maspalomas te rijden en niet met een grote omweg over allerlei kronkelige wegen. We gebruikten de Nüvi zo min mogelijk om niet meteen al zijn energievoorraad op te maken. We reden dus op ons richtingsgevoel en onze herinnering. Prompt kwamen we in de doodlopende woonwijk, waar we de eerste dag lopend ook al niet verder konden. Maja herinnerde zich de bijzonderheden van de wandeling en zo zijn we weer op de goede weg gekomen. Vroeger deden we niet anders en nu ben je zo verwend dat je het gemak van je navigatiesysteem meteen gaat missen. Door de uitgebreide lunch hebben we ons avondeten gewoon simpelweg thuis gegeten.

zaterdag 14 december
Door de aanwezigheid van een paar multi's en opgeloste puzzelcaches was Arinaga vandaag onze bestemming. De kennismaking met dit dorp aan de oostkust is ons goed bevallen. Een lange wandelpromenade langs de kustlijn en daarachter een authentiek dorp waren de ingrediënten voor een aardige invulling van de dag. Voor één van cacheboxen moest er flink langs de steile rotskust worden afgedaald en geklommen. De hele dag was er regelmatig een zonnetje maar er stond ook een stevige wind. Na thuiskomst hebben we op ons terras nog een spelletje yatzee gespeeld en de administratie bijgewerkt. Voor het diner zijn we naar de kust gereden en bij terugkomst hebben we de autosleutels van de huurauto bij de receptie van ons complex ingeleverd. Het verhuurbedrijf haalt de volgende ochtend de auto daar dan weer op.

zondag 15 december
Een winderige dag met redelijk wat zon. Bij het ontbijt werd een glaasje cava geschonken maar verder was er niets speciaals. Na een week begint het ontbijtbuffet al wat saaie vormen aan te nemen. Na de koffie zijn we langs de gekanaliseerde barranco naar het noorden gewandeld. Daar stond nog een cache op onze kaart maar de plaats van het kokertje viel in de praktijk een beetje tegen. We hebben in de bungalow een eenvoudige lunch genuttigd en na de siësta zijn we naar het zuiden gelopen om dat stuk cachevrij te maken. De twee wandelingen waren bij elkaar bijna 10 kilometer, dus weer een flinke prestatie van de intussen licht verkouden Maja. Voor ons diner zijn we naar het restaurant met de live muziek gewandeld. Mede door de muziekkeuze zijn we er wat langer blijven zitten en hebben we thuis de koffie over kunnen slaan.

maandag 16 december
We hebben de laatste dag nog redelijk kunnen invullen. Het weer was een stuk beter dan de verwachting, dus zijn we na de koffie met een taxi naar het kleine vliegveld bij San Augustín gereden. Daar lagen vlak bij elkaar twee multi's, die we aansluitend hebben gedaan. Voor de laatste moesten we na een wandeling door een barranco binnen in een gang bij een niet meer in werking zijnde stuwdam naar het doosje zoeken. Daarna zijn we met de bus naar San Augustin zelf gereden waar we nog wat hebben gewandeld. Met een taxi zijn we terug naar de bungalow gereden, waar we met de voorbereiding voor ons vertrek zijn begonnen. Voor ons laatste diner zijn we weer naar het live muziek-restaurant geweest. Daar sloten aan het tafeltje naast ons dezelfde gasten van de avond ervoor aan en de interactie met de muzikanten was zodanig dat het bijna een privé-uitvoering voor de vaste gasten werd. Aan het einde van de avond hebben we de koffers zo ver mogelijk ingepakt.

dinsdag 17 december
Door de gunstige vliegtijd kwamen we heel relaxed de ochtend door. Om 09:30 uur werden we opgehaald en op het vliegveld ging het redelijk volgens de planning. De vlucht was iets vertraagd en om 18:15 uur landden we op Schiphol. De afstemming met afhaalster Rianne ging heel soepel en om 20:00 uur werden we door haar thuis afgeleverd.

Het was een winderige en gedeeltelijk natte vakantie maar het was wel goed doe-weer. We hebben deze keer maar drie dagen een auto gehuurd omdat we met taxi's redelijk binnen een straal van zo'n vijftien kilometer onze bestemmingen konden bereiken.

De selectie van onze vakantiefoto's is te bekijken door op de onderstaande foto van dit aardige crea-werkje, dat we tijdens een wandeling op het strand hebben ontdekt, te klikken