GRAN CANARIA 2014/2015
29 december - 5januari

In het begin van het jaar waren we met Rianne, Ben en de kids in Limburg in een vakantiehuis maar nu zijn we met zijn allen naar Gran Canaria gegaan. We wilden niet in een toeristenfabriek terechtkomen en dus is het Cordial Mogán Valle in het pittoreske dorp Puerto de Mogán geworden. Tijdens onze eerdere vakanties op dit eiland hadden we dit dorp al verschillende keren bezocht. Wij wisten dus wat we konden verwachten maar voor Ben was het zijn eerste bezoek aan Gran Canaria. Het complex ligt ongeveer een kilometer van het centrum af en we hadden twee appartementen naast elkaar met aangrenzende grote balkons.

maandag 29 december
We vertrokken vanaf Zestienhoven en het vooraf reserveren van een parkeerplaats voor beide auto's kostte wat moeite maar uiteindelijk lukte dat op het lang-parkeren-terrein. Om ongeveer 05:00 uur waren we op de luchthaven en het inchecken verliep gladjes. Het vliegtuig vertrok keurig op tijd en na een tussenstop op Tenerife was het zelfs iets voor op het schema bij de landing op Gran Canaria. We hebben de huurauto's opgehaald en om 13:00 uur waren we in Puerto de Mogán. De kamer van Rianne en Ben was al beschikbaar en de onze was dat kort daarna. Na het installeren hebben we wat gedronken en de eerste boodschappen gedaan. Voor ons diner zijn we naar de boulevard bij het strand gelopen. Geheel tegen onze verwachting duurde het vrij lang voordat we beide gangen kregen opgediend maar zelfs na ruim twee uur waren Joris en Christy nog heel gezellig. Terug bij onze appartementen sloeg de vermoeidheid toe en zijn we vrij rap gaan slapen.

2014-12-29-01
aankomst bij Cordial Mogán Valle in Puerto de Mogán

2014-12-29-02
het uitzicht vanaf ons balkon

dinsdag 30 december
Vandaag hebben we een bijzondere prestatie van Joris meegemaakt. Tegenover ons complex is een steile weg aangelegd, die (nog) niet in gebruik is. Het schijnt dat de aan het einde van deze weg geplande urbanisatie niet doorgegaan is, maar de schitterende weg ligt er wel. Halverwege en op een rotspad boven liggen een paar caches en Joris wilde wel mee om doosjes te zoeken. Het eerste stuk zat hij nog in de manduka op de rug van Ben maar al snel wilde hij zelf lopen. Vooral het stuk over de stenen van het rotspad vond hij reuze interessant. Het resulteerde in een stuk naar boven van 1,8 kilometer lengte met 180 hoogtemeters en daarna ook nog een stuk van 0,8 kilometer naar beneden tot aan de verharde weg. Intussen hadden we twee caches gevonden en een DNF moeten noteren. De dames waren in de tussentijd naar het dorp gelopen en hadden op de terugweg de boodschappen voor de lunch meegenomen. Bij onze terugkomst konden we dus meteen lunchen waarna voor iedereen een rustperiode aanbrak. Voor het diner zijn we naar een restaurant in de buurt gelopen en na een kopje koffie met zijn we naar bed gegaan.

2014-12-30-01
Joris begint aan zijn opmerkelijke prestatie

2014-12-30-02
Ben laat de stekels van een cactus zien

2014-12-30-03
Maja probeert ons vanaf het balkon te spotten

2014-12-30-04
Joris weet al wat hij gaat bestellen

woensdag 31 december
Het zonnetje brak al snel door en dus werd een strandbezoek in de planning opgenomen. De keuze viel op Playa Amadores bij Puerto Rico. Na het ontbijt en de koffie zijn we die kant opgereden. Het parkeerterrein was overvol. Ben heeft in de parkeergarage geparkeerd en ik heb Maja bij de ingang van het strand afgezet. Ik heb voor de auto een stuk het dorp in een plekje gevonden en ben vandaar af langs wat cachelocaties gaan wandelen. De doosjes waren behoorlijk sneaky opgeborgen en ik moest naast drie vondsten ook twee DNF's noteren. Bij de laatste kreeg ik een sms-je dat het strandbezoek afgesloten ging worden. Joris had zich geweldig vermaakt maar er moest ook nog wat gegeten worden. Ik ben naar het parkeerterrein gereden, waarna we in Cura, het volgende dorpje een restaurant hebben ge- en bezocht. Bij terugkomst zijn de kleintjes in bad en bed gedropt. We hebben nog wel een cava gedronken maar middennacht niet meer afgewacht. Wel zijn we ons bed nog even uitgegaan om vanaf het balkon het siervuurwerk te bewonderen.

2014-12-31-01
de boodschappen zijn gedaan

2014-12-31-02
Christy poseert voor een selfie

2014-12-31-03
daar beneden zitten ze op het strand

donderdag 1 januari
Na het ontbijt zijn we naar het dorp gelopen en hebben daar wat in het centrum rondgewandeld. Na terugkomst bij onze appartementen hebben we ons opgesplitst. Rianne en Ben zijn met de kinderen naar het zwembad gegaan, Maja is pannenkoeken gaan bakken voor de lunch en ik ben de berg aan de overkant opgeklommen voor wat cachewerk. Van de DNF van eergisteren had ik nog eens goed naar de spoilerfoto gekeken en nu was het een makkie. Het doosje lag in een kloof naast ons eerdere zoekterrein op zo'n 10 meter afstand van mijn nulpunt. Daarna ben ik het pad nog verder afgelopen voor nog twee caches. Bij mijn terugkomst kon ik meteen aanschuiven bij de pannenkoeken. Rianne en Ben zijn 's avonds in het dorp wezen eten en wij hebben tijdens onze oppas de soep en het brood opgemaakt.

2015-01-01-01
chocopasta, mmmmmmm heerlijk

2015-01-01-02
Christy doet het wat eenvoudiger

2015-01-01-03
deze cactus heeft wel erg grote stekels

2015-01-01-04
het bekendste bruggetje in Puerto de Mogán

2015-01-01-05
en één van de al even bekende straatjes

vrijdag 2 januari
De planning werd vandaag verschillende keren aangepast. We wilden een rondje richting de Roque Nublo gaan rijden en voorbij Mogán een eerste drinkstop bij een restaurant inlassen. Echter, waar we een uitspanning hadden verwacht, was niets wat er ook maar op leek, te vinden. Via een smalle weg met veel bochten en een flink hoogteverschil zijn we verder gereden naar de tweede geplande stopplek. Daar was een cache en een picknick voorzien maar door de flinke wind en de lage temperatuur is het bij het vinden van de cache gebleven. Uiteindelijk zijn we gestopt bij een restaurant in Ayacata. Hier waren we heel vroeger wel eens met Rianne geweest als begin van een georganiseerde wandeling. Nu hebben we er gezien het tijdstip van ongeveer 12:00 uur maar meteen uitgebreid gegeten. Daarna hebben we het bezoek aan de Roque Nublo geskipt en zijn we via San Bartolomé de Tirajana en Fataga richting Maspalomas gereden. Bij een cachestop bleek dat Joris al het bochtenwerk niet zo goed beviel. Dus hebben ook het bezoek aan de duinen afgelast en zijn we terug naar Puerto de Mogán gereden. Daar hebben we 's avonds het voor de picknick meegenomen brood opgegeten en zijn Rianne en Ben nog een hapje in een restaurant gaan eten.

2015-01-02-01
geroutineerd boodschappen doen

2015-01-02-02
de koude cachestop

2015-01-02-03
Joris koestert zijn gevonden trofee

2015-01-02-04
de achterbak als verschoonplek

zaterdag 3 januari
Vandaag stond een lange cachewandeling bij Tauro op het programma. Ben ging met mij mee en de dames zijn met de kinderen naar het strand gelopen. De route startte bij het golfterrein en vlak voor de eerste cache werden we aangesproken door een stel dat ons tegemoet kwam. Hij vroeg wat mijn GPSr inhield maar snel bleek dat hij veel meer van cachen afwist want hij was de cache-eigenaar van de serie. Hij had samen met zijn vrouw het rondje gelopen en gecheckt of de doosjes er nog waren. Ze gaven ons voor de eerste cache nog wat kleine aanwijzingen. Vorig jaar hadden Maja en ik hen al eens bij een cachelocatie ontmoet maar dat konden ze zich niet meer herinneren. Ben en ik hebben de route over de diverse soorten paden gelopen in 6:45 uur. De totale afstand was 12,2 kilometer met 769 hoogtemeters. Van de 33 caches hebben we er 27 gevonden, vijf niet gevonden en eentje niet gezocht in verband met de hoge moeilijkheidsfactor. Voor ons diner zijn we naar de haven gelopen waar Joris en Christy zich weer prima hebben geamuseerd.

2015-01-03-01
alleen Christy heeft aandacht voor de fotograaf

2015-01-03-02
zand, stenen en autootjes

2015-01-03-03
één van de 27 vondsten

2015-01-03-04
het ruime balkon wordt goed benut

2015-01-03-05
één van de mooiste cachecreaties

2015-01-03-06
even poseren voor een selfie

zondag 4 januari
Op onze laatste dag hebben we rustig aan gedaan. Joris wilde nog graag een keer over de stenen lopen en een doosje zoeken. Bij Tauro was een wandeling van ongeveer een kilometer over een pad dat wij vroeger nog wel eens met de auto hadden gereden. Nu was het al een stuk eerder geblokkeerd en van daaraf zijn we gaan lopen. Het doosje bleek op een steile helling te liggen dus Joris moest toekijken hoe Ben en ik naar boven klommen. De kinderen waren nodig aan een partijtje slaap toe en dat hebben ze 's middags dan ook volop ingehaald. Ik heb in de tussentijd de logjes van de vondsten van gisteren geschreven. Voor ons laatste diner zijn we naar de boulevard langs het strand gelopen. Daarna hebben we de eerste inpakactiviteiten ondernomen en zijn we redelijk vroeg naar bed gegaan

2015-01-04-01
als het maar onverhard is

2015-01-04-02
te steil en te hoog voor Joris

2015-01-04-03
Christy heefy haar eigen menu

2015-01-04-04
het afscheidsdiner in Puerto de Mogán

maandag 5 januari
Op onze vertrekdag konden we in een normaal tempo ontbijten en vertrekken. Om ongeveer 09:45 uur vertrokken we bij Cordial Mogán Valle. Op het vliegveld hebben Ben en ik eerst de anderen afgezet en zijn we gaan proberen om de auto's in te leveren. Dat bleek inderdaad proberen te zijn want de inleverplek stond niet echt of echt niet lekker aangegeven. We kwamen eerst op het gewone betaald parkeren terecht. Toen we daar eindelijk weer af waren, vonden de juiste inrit en konden we de auto's kwijt. Rianne en Maja waren al met de koffers en de kids in de incheckrij gaan staan en Ben en ik konden zo aansluiten. De security was erg behulpzaam want door de aanwezigheid van Christy mochten we door een aparte ingang naar binnen. Alleen mijn rugzak met snoertjes en GPS-zaken moest wel een paar keer door de scanner. De vlucht vertrok iets later maar de snellere vliegtijd maakte dat weer goed. Om 17:45 uur landden we op het koude Zestienhoven.

2015-01-05-01
eet smakelijk

2015-01-05-02
en dat geldt ook voor Joris en Christy

2015-01-05-03
weer op Nederlandse bodem

Om even aan te geven dat ook kinderen heel snel gewend raken aan het goede leven, volgt hier het sms-je dat Rianne ons stuurde op weg naar huis:
"Joris: ik wil eerst in een restaurantje eten en dan slapie doen. Hoezo verwend?"